Hvad er dette for et ur? - Gefion Deluxe
(Mit første indlæg her Icon_e_smile )

Jeg har fået et armbåndsur, som jeg forsøger at finde ud af hvad er for noget.
Der er fire store billeder af det her:
[url]"http://lasg.dk/gallery/090709_morfars_ur/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://lasg.dk/gallery/090709_morfars_ur/[/url]

Det hedder Gefion Deluxe, og på bagsiden mærket "KJ". Jeg synes ikke at google har været så informativ, hvorfor jeg nu spørger jer brugere.

Jeg gætter på det er over 40-50 år gammelt.
Ud fra teksten på det, kan jeg yderligere læse 20 micron rolled gold bezel, 17 rubis, Incabloc.
På lænken kan læses "Made in Germany", RW 3/1, Americ, Fonds Acier Inox, en række patentnumre, og FIXO-FLEX.

Ved nogen noget om producent, alder og lign?

Lige nu kan jeg ikke få det til at gå. Er det værd at få en urmager til at pille i det, eller er det bare til at smide i en skuffe?
Svar
Hej lasgdk

Du har nok ret omkring tidspunkt for urets tilblivelse, urets værdi skal mere måles i affektionsværdi end økonomisk værdi som kun vil ligge på få hundrede kroner.

Urmærket er for mig ukendt.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
Det var ikke historiens største billeder men

Det er et ur fra den tid hvor der i specielt Schweiz var en masse små urnavne - kald det kælderfabrikker som indsatte købe værker i købekasser med eget navn på skiven. Mange af dem kan være udemærkede, men værdimæssigt ligger de omkring hundrede kroner MAX hvis de ikke går (ikke meget over 6-800 kr hvis de gør). Uret er forgyldt, og du kan jo checke om det er slidt igennem forskellige steder så der skinner en anden farve igennem (ofte er bagsiden af hornene de første steder)

Om morfars ur er værd at sætte i stand ved kun du. Det er ikke værd at sætte istand fordi du så kan sælge det og rejse til Caribien for overskuddet, men hvis du synes det er sjovt at hans ur går igen, og ind imellem vil give det en tur på armen, så synes jeg altid at famlieure er værd at holde i live. regn med ca 1000 - 1300 kr for service og nyt glas hos en af de gode vintage urmagere- nævner i flæng Krognos, Mølbak, Halse med flere + evt nok en ny rem

Lænken er en tysk fixoflex som du jo nok er klar over Icon_e_smile tidstypisk.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)