Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Givet Likes: 0
Et dykkerur med glasbagkasse sætter sig mellem to stole, hvor målet er at "please" to forskellige trends

Et dykkerur er typisk et toolwatch hvor værket er udviklet med fokus på det funktionelle og holdbarhed mens ure med glasbagkasse typisk er æstetisk smukke værker med fokus på finere horologi. Et dykkerur med glasbagkasser er vel lidt som de 4 WD´s der kører på de danske landeveje og aldrig ser andet underlag end asfalt. Man vil to ting og det hele ender i noget der hverken kan det ene eller andet. Som Martin og Jacob skriver er det enten eller...
I min verden er der ingen grund til at lave "dykkerure" med glasbagkasse, der er vandtætte til mere end 300 m for de kommer aldrig dybere end en hotel pool alligevel

Har man behov for et ur der er vandtæt til større dybder, er det ikke værkets æstetik der er i centrum, men det funktionelle og der er ejeren ligeglad med glasbagkasse. Og hvorfor så bruge en masse krudt på at udvikle noget der kun måske holder?
/Mads
•
Svar: 115
Tråde: 11
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Ret spændende med Blancpains 500 fathoms og deres brug af safirbagkasse...
Jeg har prøvet at finde et billede af urets bagkasse ved en google søgning, men har ikek kunne finde noget. Umiddelbart kunne jeg forestille mig at glasset på bagkassen er meget tykt og muligvis også domed. Det er ihvertfald domed foran, hvilket jo gør at man letter trykket og spreder det over hele glassets overflade...
Men med hensyn til brugen af glas i både front og bag, så er er der dog brugt for en meget stor kasse (her har Blancpain jo også brugt 48mm), da det hele jo skal forstørres (krone, pakninger, glas skal være tykkere, bagkasse tykkere med meve gevind etc.) og så kunne jeg forestille mig at hvis man ikke vælger en støree og tykkere kasse, har man svært ved at få plads til værkerne (da der jo vil blive mindre plads inden i kassen...)
Men spændende er det dog... jeg håber at det holder trykket og ikke bliver en bommert ligesom IWC's Aquatimer ref. 3536, der fejlede ved tryktest til 2000m, på trods af IWC ellers havde garanteret dette.
Men diskussion men en safir bagkasse vs. tool watch er jo et spørgsmål om smag og behag... for ja, størstedelen af de ure vi render rundt og kalder tool watches bliver jo alligevel aldrig rigtig brugt som tools... og ville alligevel ikke kunne bruges nyttigt (læs: mekaniske dykkeure) - måske selvfølgelig som backup!
•
Svar: 115
Tråde: 11
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Mads Gjødesen Skrev:Og hvorfor så bruge en masse krudt på at udvikle noget der kun måske holder?
/Mads
@Mads... fordi de kan
Men jeg giver dig fulstændig ret! Det er faktisk forbavsende få komplikationer som kan "bruges" i et dykkerur hvis man tænker over det. Hvad f****n skal man bruge en tourbillon til i et dykkerur (læs: Blancpain, Roger Dubuis, Panerai), men alligevel bliver det lavet. Hvad skal man egentlig bruge en tourbillon til i det hele taget... den er jo unyttig.
Nej... et dykkerur med månefase - det er sgu noget der kan bruges! (den er god nok...)
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej Martin
Har du ikke et billede af det dykkerur der tæt til 1111 meter.
MVH Peter
•