Hvorfor købe ur hos (dansk) AD og ikke på Nettet?
JK Skrev:For at komme tilbage til Sociologens oprindelige spørgsmål tillader jeg mig at citere ham fra en anden tråd i Rolex-forum:

Citat:Så fik jeg mulighed for at besøge Klarlund for at se lidt nærmere på Rolex Submariner

Hun mente dog, at Deep Sea liiiige var noget for en fyr med ’så store arme som mig’ så en af hendes kollegaer kom hen og lod mig prøve hans (de havde ingen til salg i butikken).

Til sidst fandt sælgeren en Planet Ocean 45 mm frem, som jeg prøvede.

NB: For resten stor venlighed og forrygende service hos Klarlund!
Det forekommer mig, at Sociologen selv har givet svaret på sit spørgsmål i dette forum!

Hvis nogen tror, at vi i længden kan prøve ure og få vejledning hos Klarlund, Hvelplund, Halse m.m.fl. og så købe nettet, så tager man fejl!

Nej, jeg er ikke imod at spare penge og få rabat. Jeg vil bare gerne bevare en mangfoldighed af spændende butikker i vores store byer.

Jens-Kristian

helt enig...

hvis vi alle prøver ure og får vejledning hos de danske forhandlere og køber billigere på nettet. .så er de danske forhandlere der nok ikke en dag..de kan ikke leve af service og vise ure frem..alene.. Icon_e_biggrin de skal også tjene nogle 10.000 kr sedler på ure..

og ja jeg køber og prøver kun hos danske forhandlere.. og når jeg får min "fast kunde rabat" så er de ikke meget dyere end køb på nettet.. Icon_e_biggrin og så er det på hånden med det samme.. Icon_e_biggrin

blot min mening...
Mvh Hr.holm
Svar
JK Skrev:For at komme tilbage til Sociologens oprindelige spørgsmål tillader jeg mig at citere ham fra en anden tråd i Rolex-forum:

Citat:[...]NB: For resten stor venlighed og forrygende service hos Klarlund!
Det forekommer mig, at Sociologen selv har givet svaret på sit spørgsmål i dette forum!

Hvis nogen tror, at vi i længden kan prøve ure og få vejledning hos Klarlund, Hvelplund, Halse m.m.fl. og så købe nettet, så tager man fejl!

Nej, jeg er ikke imod at spare penge og få rabat. Jeg vil bare gerne bevare en mangfoldighed af spændende butikker i vores store byer.

Jens-Kristian
Helt enig. Disse to tråde gengiver kimen til mit dilemma... Jeg føler lidt, at jeg 'snyder' de danske forhandlere ved at se og prøve ure hos dem, og så købe andetsteds... Omvendt har jeg svær ved at overbevise mig selv om, at jeg skal 'betale' 7K for de 10 minutters fremvisning/service (differencen mellem uret hos PT og prisen hos Klarlund)... Den gode 'behandling' har dog gjort indtryk på mig... (En modsat behandling hos Hvelplund har ligeledes resulteret i, at jeg aldrig kunne finde på at købe et ur i denne butik.)
Svar
Jeg har handlet med alt fra plasmaskærer til barnevogne nye og brugte vare og ALLE ligemeget
om de handler over nettet eller direkte med en person er interesseret i at spare så mange penge som muligt,hvis man siger noget andet tror jeg personligt ikke på det.

Det har INTET at gøre med om man har penge nok eller ej eller måske slet ikke skulle købe
den pågældene luksus ting.(alle sociale lag jagter den største mulige rabat)

Også selvom det drejer sig om (for nogle) "kun" 5-7k hør bare hvad Morgans erfaringer var
når han handlede ure med folk.(præcis det samme jeg har mødt så mange gange)

Jeg har ikke noget imod at folk søger den laveste pris når vi handler det handler om der er rimelighed i kravene,jeg gør det selv når jeg laver større køb(ca over 10k) alle købene har været personligt i en butik.(dog minus mine 2 ure) men det har altid været muligt at få rabat.

Jeg søger ikke den største mulige rabat så det bliver et tovtrækkeri om den sidste krone
men på køb over ca 10k vil jeg have rabat,og det er jeg ikke flov over om folk så tror
jeg er en fattigrøv eller styrtende rig er jeg total ligeglad med.

Jeg er meget tilhænger(hvis muligt) af at købe tinge i en butik hvor man selvfølgelig skal betale få service og andet i forbindelse med handlen,det gør jeg også gerne for den slags butikker er helt klart en glæde for bybillede og de kan jo også give en rabat.

Men jeg vil på ingen måde dømme dem der griber tingene an på en anden måde
og evt. jagter en større rabat på nettet det må de gerne for min skyld det få mig heller ikke til at tvivle på om de har råd,men som i er inde på man skal huske ikke at misbruge de
venlige sjæle i butikkerne.

Det er bla. også derfor jeg meget sjældent gå ind i en butik bare for at ose eller at prøve
noget jeg har derfor heller ikke prøvet et Deep Sea endnu (det kommer når pengene er der)

Men jeg dømmer ikke dem der gør der vi er jo heller ikke ens på det område,
kan den muligt større rabat over nettet gøre at handlen kan landes for dem forstår jeg da godt de handler over nettet,personligt ville jeg også lige tjekke hvad en "rigtig" butik kunne tilbyde med lidt forhandling måske de ikke er så langt fra hinanden Icon_cool
Svar
Sociologen Skrev:Jeg håber aldrig, at jeg vil være 'ligeglad' med at kunne spare 5-7K på en vare, for så har jeg slet og ret mistet respekten for penge... I yderste konsekvens kan man sige, at hvis man er 'ligeglad' med besparelsen, så kan den videregives til velgørende formål...

Dejligt at høre! Og helt enig. Også langt mindre end 5-7K regner jeg for "betydelig" - ja få hundredekroner tager jeg gerne med hvis mulighed byder sig.

Nærrig eller nøjeregnende - Nææ.. det synes jeg egentlig ikke, bare ganske almindelig og fornuftig!

Det betyder ikke, at jeg ikke vil betale det det koster at få mine ure repereret eller det det koster at købe hos Mølbak, Krognos eller Halse, hvis de har det ur jeg mangler, men at jeg, som en naturlig del af handelen vurderer om prisen er rimelig.... og om en lille rabat er mulig, er da helt naturligt.

vh Baun
Svar
jacob jensen Skrev:Det har INTET at gøre med om man har penge nok eller ej eller måske slet ikke skulle købe
den pågældene luksus ting.(alle sociale lag jagter den største mulige rabat)
Vi er som ikke så uenige Jacob, men det er nok lidt for absolut en skrivning at alle sociale lag jagter den største mulige rabat. Jeg hævder ikke det har det mindste med sociale lag at gøre, men der er da kæmpestor forskel på hvor ihærdigt mennesker jagter den størst mulige rabat. Jeg mener ikke selv det er det jeg bruger så megen tid på. Jeg er absolut prisbevidst, men egentlig rabatjagt er ikke lige mig.
Jeg kunne ikke drømme om at køre til Puttgarten for at få billig vin til en fest, eller Malmø for service på bil eller tænder, og lidt det samme med ure - magelighed kan du kalde det - og ja det er det vel Icon_e_biggrin
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tror også vi er meget enige men jeg mener bare at mennesker fra alle sociale lag
prøver at hente rabat når de handler.

Ikke noget med at de køre til tyskland for at spare den sidste krone,men står de i en
butik og skal købe noget til rimelige penge så kender ALLE mennesker fra ALLE samfundslag
ordet rabat.

Morgans oplevelser giver et meget godt billede af hvor ekstreme folk kan være,og mon ille også han har handlet med folk fra de øverste lag i samfundet.

Ud fra hvad jeg har oplevet kan jeg kun nikke genkende til hans oplevelser,der er rigtig mange
mennesker som ikke skyer nogle midler for rabat (heller ikke de ulovlige)

Vi taler her om menneske som ikke vil stjæle et æble i brugsen,vi laver forsikringsskader
på det værksted hvor jeg arbejder,jeg tror mange mennesker ville blive overrasket over de
historier vi nogle gange høre altsammen for at få rabat eller noget for deres penge
(samme sag)

Men vi er enige jeg drøner heller ikke til puttgarden i tide og utide Icon_e_biggrin
Svar
jacob jensen Skrev:Morgans oplevelser giver et meget godt billede af hvor ekstreme folk kan være,og mon ille også han har handlet med folk fra de øverste lag i samfundet.

Ud fra hvad jeg har oplevet kan jeg kun nikke genkende til hans oplevelser,der er rigtig mange
mennesker som ikke skyer nogle midler for rabat (heller ikke de ulovlige)
JO da- jeg tror da heller ikke de øverste lag i samfundet er spor flinkere som helhed. Selv om jeg bestemt er prisbevidst, synes jeg min økonomi tillader mig at købe en boremaskine i et byggemarked, uden at jeg skal rundt i 4 byggemarkeder eller på nettet for at spare - på den måde burde en voksen økonomi (den man kan få når man har arbejdet i 40 år - ungerne er flyttet og og) tillade en en lidt mere lay back holdning til den vilde rabat jagt.

MEN ja ja, de øverste lag indeholder bestemt også helt hæmningsløse mennesker, som lever i en opfattelse af, at hvis ikke man får ungens PS2 maskine faktureret som printer til kontoret, i kørselsregnskabet har 700 km fra Viborg til København og var indehaver af 4 dyre kameraer som forsvandt ved indbruddet - selv om sandheden findes et andet sted.

Jeg tror ikke det ene lag har det andet noget at sige. De lidt fattigere gør det nok fordi de synes de behøver, og de lidt højere, ofte fordi de fejlagtigt tror at sådan gør alle, det er en del af samfundet at undgå skat osv.

Når praleriet ind imellem går den vej - så spæner jeg den anden for ikke at blive pinlig i bemærkningerne Icon_e_smile

Sorry - det blev vel lidt off topic - så:
Jeg er meget glad for de butikker jeg handler i uden at kræve rabat generelt, og jeg diskuterer aldrig pris på reparationer med Krognos ex - Sådanne danske butikker er gode at have, og så blev det alligevel on-topic Icon_e_smile

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Siden vi nu er mere eller mindre Off Topic, mener jeg faktisk at der ligger noget grundlæggende samfunds gavnligt og nyttigt i at man som forbruger er rimelig prisbevidst. Det er jo faktisk hele grundlaget for samfundsøkonomien.

Det frie marked og deraf følgende konkurence skulle jo gerne sikre at de mest effektive producenter laver produkterne. Den mest effektive distributører distribuerer varene og de mest effektive detailhandlere står for detailhandelen.

Og incl. "effektivitet" er selvfølgelig også fornøden oplysning og vejledning, hvis varen kræver det.

Jeg ved ikke hvor mange herinde der bare vader ind i en pæn strøg butik og køber sig et nyt ur til fx. 50 K i katalogpris og betaler denne.........

Men efter at have fulgt debatterne i flere år herinde er mit indtryk at 80 % procent af urene (ikke de personer der handler ure) bliver handlet over auktioner, privat eller grey market. 15 % med rabat fra AD og måske 5 % til katalogprisen.

Så temmelig prisbevidste tror jeg nu nok vi er.

John - hvor stor %-del af dine ure er købt i butik uden at handle om prisen?

Personligt har jeg købt ca 150 ure og kun 3 er handlet dirrekte i butik uden rabat/nedslag i pris - 2 %.

vh baun
Svar
Baun Skrev:John - hvor stor %-del af dine ure er købt i butik uden at handle om prisen?

Personligt har jeg købt ca 150 ure og kun 3 er handlet dirrekte i butik uden rabat/nedslag i pris - 2 %.

vh baun
Jeg køber ikke meget i butik, men har købt 2 og de er begge købt til prisen minus 5 % den ene og - 0 den anden, so be it - jeg ville ha den.

Det betyder ikke jeg er uenig i prisbevidsthed som du sikker forstår, men langt det meste jeg køber i butikker, køber jeg til prisen (boremaskine - kontorstol, navigator osv.) og det kan du se som manglende lyst/behag ved at tinge om almindelige ting i DANSKE butikker - eller som magelighed

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Det betyder ikke jeg er uenig i prisbevidsthed som du sikker forstår, men langt det meste jeg køber i butikker, køber jeg til prisen (boremaskine - kontorstol, navigator osv.) og det kan du se som manglende lyst/behag ved at tinge om almindelige ting i DANSKE butikker - eller som magelighed

vh

Nej det ligner såmænd der mønster jeg selv følger. Ting man køber sjældent - boremaskiner, plæneklippere og en ny lampe, køber man et sted hvor man formoder prisen er ok - og betaler hvad de forlanger,

Ure - som vi køber væsentlig flere af fordi det er en hobby, købes på anden vis og til gode priser. Vi holder os orienterede om priserne og byder med når der er noget godt til en fornuftig pris. Somme tider er der dog noget man må have - og så betaler man bare hvad det koster!

For mit vedkommende, vil jeg så også gerne diskutere prisen når jeg køber større forbrugsgoder (over fx 10 K). Hvis de ikke er på tilbud undersøger jeg muligheden for at få en rabat eller måske købe et andet sted hvor bedre pris kan opnås. Jeg kunne ikke drømme om at se stort på flere tusind kroner!

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)