LeCoultre
Når der kun står LeCoultre på et ur, ER det så et Jaeger leCoultre?
Svar
ja..
Selvom man får flere og flere ure, får man ikke mere tid...
Svar
OK - men hvorfor undlader man Jaeger? Eller var det kun på ældre ure og hvornår begyndte man at tage Jaeger med?
Svar
Kender ikke historien, men det er et eller andet i den stil Icon_e_smile
Selvom man får flere og flere ure, får man ikke mere tid...
Svar
Le coultre er amerikansk så vidt jeg da lige husker. Samme maskiner generelt, men fra en tid (tror amerikanske LeCoultre kom i 1936) hvor import at færdige ure fra Schweiz betød høj told.
Le Coultre var så et amerikansk firma som fik værkerne og lagde dem i amerikanske kasser. Visse værker har sikkert haft andre finsisheringer eller MÅSKE været lidt anderledes i det amerikanske.
Ex Futurmatic findes der vist ikke mange af med Jaeger-LC men mange med bare LeCoultre- (USA)

Det kan godt være, inden Jaeger kom ind i billeder, at der har været ure fra Schweiz med bare LeCoultre som navn men så er vi tilbage før 1925 eller noget i den stil mener jeg.

Jeg mener absolut også der er klar prisforskel på de Schweiziske og de Amerikanske som vintage - men jeg er sikker på Mads kan dette meget bedre - jeg ville bare hurtigt ud hvis en af jer står overfor et bud et eller andet sted
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Surfer bare lidt rundt og så var der en Le Coultre p Lauritz - blev bare lidt nysgerrig - takker for svar Icon_e_wink
Svar
Jeg mener generelt at vintage LeCoultre går for væsenligt lavere priser end vintage Jaeger leCoultre.
Svar
Det med det amerikanske marked er fuldstændig korrekt og det er også noget Omega og Longines har praktiseret en del. Man kan fx finde Omega ure hvor der står Tissot/Omega på skive men det var mere for at promovere mærket tissot. Tilgengæld er der mange guld ure hvor selve kassen er lavet over atlanten og værket, skive osv. er fra CH. Longines sammenarbejdede med Wittnauer og på deres kasser kan der fx Longines-Wittnauer. Efter min mening burde en Jaeger og Lecoultre koste det sammen hvis det kun er teksten på skiven der udgøre forskellen, men det kan også være kassematerialet der afgøre prisen. Fx kamme et ur magen til være i en forgyldt kasse hvis det er leveret til staterne. Generelt er Jager modellerne mere eftertragtet og de ligger højere i pris.
Svar
Ja, LeCoultre urene går noget lavere end dem med Jaeger!

Nogle mener måske det er mere rigtigt at det skal være både produceret og samlet i Schweiz, eller måske er koncentrationen af LeCoultre så stor i USA, at udbud og efterspørgelse kommer ind i billedet?
Svar
Ja der er lidt blandede historier om dette. jeg spurgte JLC´s mand til den Master Class jeg deltog i hos Ole Mathisen, hvad den korrekte historien var. Han sagde at da JLC ville til at sælge ure under eget navn i usa var dette ikke muligt idet et andet forma allerede havde registreret "Jaeger" som et varemærke og ikke ville tillade at et andet firma brugte det - heller ikke i en kombination. De var derfor nød til at bruge et andet navn og valgte derfor LeCoultre.

Vedr. hvorfor JLC anses for "finere" har jeg et andet sted læst at dem som stod for LeCoultre i usa ikke helt delte moderfirmaets sans for kvalitet og at de kunne finde på at smide et Jaeger LeCoultre værk i hvad som helst og kalde det LeCoultre. Med andre ord kan man ikke nødvendigvis stole på at kvaliteten er helt så høj som i en tilsvarende model med navnet Jaeger LeCoultre på skiven. Om det er rigtigt eller snopperi ved jeg ikke. JLC har ikke altid selv lavet alle dele til urene og selv i dag har de underentreprenører til at lave dele til nogle af modellerne, fx specielle urkasser. Derfor kan man jo godt stille strenge krav men det var åbenbart ikke altid tilfældet for 40 år siden.

Et vintage Polaris koster mere med JLC på skiven selvom indholdet sjovt nok er 100% det samme, så her giver det under ingen omstændigheder ingen mening.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)