Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Vi kunne jo alle se, at mere end 50 af os har mere end 3-4 ure.
Men hvorfor?
For mig startede det med at jeg måtte eje et ur til en hvilken som helst lejlighed...
Så udviklede det sig til, at der var visse ure jeg måtte eje...
Så blev der også købt nogen fordi... Jeg ikke havde netop den caliber i samlingen...
Men i virkeligheden tror jeg også at mange er blevet købt - bare fordi jeg ikke kunne lade være!
Men jeg holder dog fast i at jeg kun har ure jeg også bærer fra tid til anden!
vh Baun
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Mit første ur var sporty med lidt streger, etc. (subdials, day, date, krono).
Men så manglede jeg et dress-ur...
Herefter blev jeg lidt hooked på dykkerure (sporty, men uden streger) - dog kun en begrænset periode.
Så gik der kolonnehjulskrono og vintage krono i den (EP, Valjoux 72).
Af en eller anden grund begyndte klassikerne at trænge sig på (Sub, Speedy).
Den finere horologi har hele tiden været markant, men både JLC Geo og GO PML/Senator, som hele tiden har ligget i baghovedet, sagde aldrig "wow". Det gjorde til gengæld AP, hvilket skyldes, at jeg har bevæget mig over til det klassiske look med simple skive-layouts.
Senest er det stadig det klassiske look, der gælder. Dog er det udgået modeller, der trækker (at skille sig ud?). Derfor er det dummeste, jeg længe har gjort også at skille mig af med mit PAM 2C  Det var et øjebliks sindsforvirring.
Sideløbende er jeg på jagt efter et guldur. Det mangler jeg i samlingen. Men det skal kombineres med finere horologi, klassisk look og noget udgået. Derfor er det AP RO 5402, Omega Pie Pan og lignende, der er aktuelt.
Spørg mig igen om seks måneder - så har jeg sikkert andre præferencer...
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Svar: 132
Tråde: 19
Baun Skrev:Vi kunne jo alle se, at mere end 50 af os har mere end 3-4 ure.
Men hvorfor?
For mig startede det med at jeg måtte eje et ur til en hvilken som helst lejlighed...
Så blev der også købt nogen fordi... Jeg ikke havde netop den caliber i samlingen...
Men i virkeligheden tror jeg også at mange er blevet købt - bare fordi jeg ikke kunne lade være!
vh Baun
Jeg er noget af en novise i denne verden og har altid kun haft ét ur af gangen, omend jeg har haft mange forskellige gennem tiden, men aldrig noget som jeg "regnede for andet end noget som man skulle se hvad klokken var på". Nu har tiden/pengene så i midlertid ændret sig, og jeg har netop for første gang invistereret i et ur, som jeg samtidig ser lidt som mit "smykke" i stedet for en anordning som bare har skulle kunne sige mig, hvornår jeg skulle op eller i seng
Nogle har været inde på at man bliver "hooked" af denne samlermani når man først er gået i gang, hvilket jeg tror at jeg godt kan sætte mig ind i selvom jeg endnu ikke er helt "fortabt", men efterhånden er jeg overbevist om, at jeg må eje mere end ét ur i modsætning til tidligere. Efter at have fået et hverdags ur som jeg tror at jeg bliver glad for i mange år fremover, så kunne jeg godt tænke mig et dress ur, et ur som måske er lidt mere "fint" eller klassisk end det certina som jeg netop har bestilt i "special ed".... Men jeg tror at manien for mig stopper dér, i alle tilfælde tror jeg næppe at jeg hverken før eller siden, får den idé, at jeg bare må eje bestemte ure, som så bare skal ligge i en kasse så jeg kan se på dem, eller i en bankbox, det er slet ikke mig... tror jeg!
Skal jeg have flere ure, så skal det være fordi de skal kunne bruges, til forskellige lejligheder, lidt lige som forskellige slags tøj, noget er til hverdag og andet er til fest.
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Mine ure minder ret meget om hinanden, så argumentet med at have ét til enhver lejlighed holder vist ikke i mit tilfælde.
Jeg kan godt lide at have lidt forskelligt at vælge imellem selv om stilen er lidt den samme. Dvs. det hele er i stål og mellem 40-44 mm. Det er vel lidt som resten af ens garderobe hvor man har lidt en bestemt stil som tiltaler en. Jeg bærer ikke jakkesæt/slips til dagligt, så dress-urene matcher ikke min daglige påklædning og ville måske kun blive brugt 2-5 gange om året ved festlige lejligheder. Så derfor har jeg ikke noget i den dur.
Så jeg samler på det der tiltaler mig og passer til min stil. At jeg så har 15-20 ure i samme stil art er der egentlig ikke noget fornuftigt argument for. Men det er der jo heller ikke i at bruge 50 k på et ur. Skulle alt her i livet være drevet af fornuft ville det da blive pokkers kedeligt...
/Mads
•
Svar: 665
Tråde: 88
...bliv endelig ved med argumenterne - jeg har en løbende debat med fruen om det fornuftige i at udvidde samlingen med endnu et til armen...
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Peter V Skrev:...bliv endelig ved med argumenterne - jeg har en løbende debat med fruen om det fornuftige i at udvidde samlingen med endnu et til armen...
Lad være med at bland dig i hendes sko og taske køb, så får du sikkert fred  Der er IKKE nogen fornuftige argumenter for at købe dyre ure. Men sig det endelig ikke til nogen...
/Mads
•
Svar: 2,247
Tråde: 247
Baun Skrev:Vi kunne jo alle se, at mere end 50 af os har mere end 3-4 ure.
Men hvorfor?
vh Baun
He he det startede præsis sammen måde for mig, og siden har det udviklet sig, til en slags tvang for mig at jeg skal havde nogel fede ure, at det så samtidigt har udviklet sig til at det også skal være kvali og fed mekanik, ser jeg bare som et plus
plus aura plus, telle est la vie.
•
Svar: 132
Tråde: 19
Nopanic Skrev:Baun Skrev:Vi kunne jo alle se, at mere end 50 af os har mere end 3-4 ure.
Men hvorfor?
vh Baun
He he det startede præsis sammen måde for mig, og siden har det udviklet sig, til en slags tvang for mig at jeg skal havde nogel fede ure, at det så samtidigt har udviklet sig til at det også skal være kvali og fed mekanik, ser jeg bare som et plus 
Gad vide om ursamleri kan sammenlignes med ludomani eller alkoholisme, for så må man kunne blive behandlet for den slags
- Undskyld, skal nok lade være med at ødelægge tråden yderligere, kunne bare ikke lade være, da nogle nu snakker om "en slags tvang" for dem *S*
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
urtossen Skrev:Gad vide om ursamleri kan sammenlignes med ludomani eller alkoholisme, for så må man kunne blive behandlet for den slags
- Undskyld, skal nok lade være med at ødelægge tråden yderligere, kunne bare ikke lade være, da nogle nu snakker om "en slags tvang" for dem *S*
Det ødelægger skam ikke tråden, for det er da en af årsagerne hos mange af os, inkl. mig selv.
Selve jagten på noget usædvanligt, eller noget som bare sjældent, eller mangler i samlingen, eller virker åbenlyst billigt prissat - er en del af motivationen. Lidt ludomatisk søger man sider og auktioner igennem osv.
Så jeg tror der er lidt "tvangshandling" over det for mange af os. Men det er der jo over så meget andet - og det er graden af "tvangs handlingen " der bestemmer om vi er behandligsmodne, og så er det nok ikke lige på det offentliges regning i første omgang. "Se her hr. prøv en gang at gå med dette "Timex" de næste 3 uger, og lad internettet ligge dødt, og kom så op igen og lad os se om det hjælper"
vh
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
Jeg elsker så mange forskellige ting ved ure, at et ikke er nok... Ikke engang en masse armbåndsure....
Jeg higer efter alt fra dameure til tårnure!!! (og alt ind i mellem). Det er nok bare pengepungen der begrænser det bare rimelig voldsomt.
•
|