Svar: 1,193
Tråde: 48
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Er der nogen, der kan forklare, hvordan en ultralydsrensning fungerer? Ja, jeg ved godt, det er et lille apparat, man sætter uret i og tænder for - og så vupti tadaaa. Men hvordan og hvorfor virker det?
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Rigtig godt spørgsmål. Det har også har undret mig hvordan og hvorfor.
Fandt et link, der beskriver hvorfor: [url]"http://www.divers.dk/medlemmer/artikel_laes.asp?id=9">http://www.divers.dk/medlemmer/artikel_laes.asp?id=9[/url]
Det er ganske vist møntet på rensning af dykkerudstyr; men princippet er det samme.
På et tidspunkt foreslog jeg (kækt) min urmager, at rense en (malet) urskive i ultralyd, hvorefter han sagde,
at det skulle man kun gøre såfremt man ønsker en helt blank metalskive.
Det er altså en metode, der virkeligt tager ved.
Med venlig hilsen Geodoc
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Men inden du kaster dig ud i ultralyd - så prøv for himlens skyld med en god kraftig sæbe og masser af varmt vand og lad den ligge lidt - og skyld så godt (hvis du er lidt usikker på uret - så krone nedad så vandet ikke løber direkte ind der) (ikke specielt til dig GT som ved - men andre skal jo også læse) - det er utroligt hvor meget der kan sidde i gamle lænker
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
Hele uret i ultralyd =
Værket skal ud, lynetter, trykknapper, bagkasse og diverse pakningen skal skilles ad.... Pakninger har ikke særlig godt af rense væsken...
Nede i ultralydskarret har man en rense væske. Nogle bruger en ammoniak baseret, andre ikke ammoniak baseret osv. Det er en smagsag. (på nær at ammoniak kan fremtvinge metal træthed i meget gammelt messing, men det er en anden sag).
Det er egentlig rensevæsken der rense, ultralyden er bare en erstatning for mekanisk arbejde med en børste f.eks. fordelen er også at ultralyd kan komme ind overalt, hvorimod en børste ikke kan.
Selve apparatet virker ved at en transducer sidder i bunden af karret og sætter inderbeklædningen i renseren til at svinge ved en meget høj frekvens... bare læs Geodoc's link!
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej Rune
En meget dækkende beskrivelse af ultralyd, dog kan nogle ure tåle at komme der ned i hel tilstand.
MVH Peter
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
peter Skrev:Hej Rune
En meget dækkende beskrivelse af ultralyd, dog kan nogle ure tåle at komme der ned i hel tilstand.
MVH Peter
Nu tænker jeg mest på mekaniske...
Altså hvis spiralen sidder fast på balance akslen, og balance broen, så vil svingningerne muligvis ramme spiralens egenfrekvens. Og da den så hængfast i begge ender, vil det skade spiralen...
Eller er jeg helt langt ude, nu?
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
hannover_dk Skrev:Men inden du kaster dig ud i ultralyd - så prøv for himlens skyld med en god kraftig sæbe og masser af varmt vand og lad den ligge lidt - og skyld så godt (hvis du er lidt usikker på uret - så krone nedad så vandet ikke løber direkte ind der) (ikke specielt til dig GT som ved - men andre skal jo også læse) - det er utroligt hvor meget der kan sidde i gamle lænker
I know - det var blot, fordi jeg netop havde brugt x timer på at rense en IWC lænke (mange led, stifter, etc.) i vand og sæbe. Uret havde vist ikke været renset nogensinde. Og uret er fra 1999 - jeg kunne næsten ikke få stifterne ud... Nu er det dog rent og pænt!
# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•