Råd vedr. køb af brugte ure
Hej,

Opsparingen bringer mig tættere og tættere på et af drømmeurene (Omega Speedmaster Prof. 35705000), men jeg vil gerne spørge de erfarne kræfter herinde om, hvad jeg bør sikre mig når jeg køber et eksklusivt ur via Vintageure (Dette er mit første rigtige ur, så jeg er nybegynder):

Bør jeg altid få verificeret urets ægthed ved AD? Også selvom der følger box og stemplede papirer med?

Er AD-ere generelt positivt indstillet overfor at verificere ægtheden? Skal der aftales tid? Koster det penge?

Så vidt jeg kan se, er der 5-7000,- at spare ved at købe et nyere brugt, men hvad siger jeres erfaringer om, at få rabat på et nyt hos AD? (Nyprisen er kr. 19.500,-).

På forhånd tak for jeres inputs Icon_e_biggrin

Rune
Svar
Det sikre er at starte hos forhandleren. Sig at du er ude for at finde ud af hvilken Omega du vil have, men at du umiddelbart hælder til Speedmaster prof. Hvis du siger at du også overvejer brugt, ved urmageren at prisen betyder noget og han vil sansynligvis selv omtale et rimeligt afslag!

Kommer du vest for storebælt vil jeg anbefale at kigge ind til Poul og Peter Halse i Horsens. Der får du super vejledning - og en rabat, der alt efter urvalg, vil ligge på den pæne side af 10%... men der kan selvfølgelig sagtens være modeller der er kø for at få, så er rabat lidt vanskelig. På den anden side kan Peter ligge inde med et ur, som måske kan sælges med lidt mere end 10%.

Du kan finde det billigere via internettet. Der er forhandlere, som giver mere end 20%, men så får du jo heller ikke køberoplevelse, tilpasning af lænke, råd og vejledning, samt et sted at henvende sig, hvis det lige skal efterjusteres efter 2-3 måneder på armen.

Som du selv er inde på er brugt det billigste. Her er standen altafgørende. Regn med 11 - 13 K for et eksemplar med lænke og yder og inderbox, som er iorden.

Køber du af en kendt person herinde er risikoen for fake minimal, men det er jo da altid en god ide at lade en Omega urmager lige kigge på uret for at være sikker.

Hvis du har mulighed for at komme til Nyborg er du velkommen til at se, prøve og låne mit eksemplar. Det er faktisk den eneste måde man kan blive helt sikker på.

vh Baun
Svar
Jeg tror det er meget få der bliver snydt herinde. Jeg kan ike lige på vores salgsider gætte hvad det er for et ur - men mange af sælgerne derinde vil du kunne finde under good guuys bad guys forummet eller spørge direkte i det forum. En del af dem vil du kunne så tæt som 100% garanti for er good guys fra talrige handler
Du kan spørge direkte på good/bad guys forumet efter sælgeren ved at spørge om nogen kender ham.

Ja normalt vil en AD verificere hvis du stadigt synes det skal til (og det er klogt hvis ikke du kan se sælgeren er helt ren)- Det kræver at i skal kunne mødes der - sælger og dig - Lad være med at myldre in lige i rush hours, men kom på et stille tidspunkt, og ring gerne og aftal inden. Det kan være sælger vil tage det på sig - han kender måske butikkerne bedre end du, og kan få hjælp
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for jeres svar. De har beroliget mig en del Icon_e_biggrin .

Tak for dit tilbud, Baun. Jeg bor lige nord for Kbh., så Nyborg er desværre ikke på vejen, men det kan da være jeg kigger forbi, når jeg er i området. Jeg har ingen ur-freaks i omgangskredsen, så det er altid dejligt at have kontakt med andre med samme interesse. Er din Speedmaster da til salg?

Mh
Rune
Svar
Som du måske ved sælger jeg fra tid til andet et ur.....

Jeg kører med en udlånsordning .... eller vil nogen sige "En måneds returret". Det er nu ikke helt rigtigt, for man kan sagten blot låne uret - også uden at have den ringeste intention om at købe det!

De ure jeg udbyder på denne måde, er alle i en stand, hvor en måneds brug ikke gør så meget forskel. Altså pæne ure der er ok, men ikke i MINT eller Near MINT stand.

Jeg har en del andre ure, som også kan sælges, men er i en sådan stand, at jeg ønsker at hilse på manden personligt, før han låner uret - også for at sikre at personen ved, at en ridse der ikke lader sig håndpolere væk, på kassen - kan være en dyr ridse.

Det er på den måde jeg har det med min Speedmaster. Jeg kan udlåne og sælge den, men standen er sådan, at jeg vil møde personen "face to face" før udlån sker.

Det er også derfor jeg allerhelst vil have folk over og se urene, for på den måde er man meget mere sikker på, hvad man faktisk vil have.

Jeg har mange gange set, at folk bliver overrasket over, hvor meget blot 2 mm i kassestørelse betyder! Men også om uret er let, tyndt og elegant eller mere massivt.

Disse to ure har samme diameter med det ene er langt større på armen end det andet:
İmage

İmage

Ure skal helst prøver - en 14 dages tid!

vh Baun
Svar
Absolut et fristende tilbud, så det kan da være at jeg skal planlægge et besøg til Nyborg inden alt for længe. Kanon ide at man kan låne uret Icon_e_biggrin

Er det den rigtige ref. med plexiglas du har, er den komplet (B+P), og hvilken årgang/stand?

(Skriv evt. til mig på: <!-- e --><a href="mailto:runebech@jubii.dk">runebech@jubii.dk</a><!-- e -->)

Mh
Rune
Svar
Du er velkommen.....

En kop kaffe eller en øl og en god snak om Omegaerne.

Jeg sender dig lidt mere info på din mail.

vh baun
Svar
Hej

Hvis du ønsker fabriksnyt med boks og papirer er du velkommen til at kontakte mig, da jeg er autoriseret Omegaforhandler, jeg kan kontaktes på telefon 75623633.

MVH Peter
Svar
Hej Peter,

Jeg vil meget gerne have et nyt, og du har jo et fantastisk ry herinde . Har faktisk lige været forbi min lokale Omega-forhandler i dag, og prøvet uret igen. It's sooo nice Icon_e_biggrin . Men skal jeg købe nyt rykker min drøm (grundet økonomi) noget længere ud i fremtiden, og kan jeg mon vente så længe?? De kr. 5-7000,- jeg kan spare ved at købe et 6 måneder gammelt ur, tæller desværre en del i mit husholdningsbudget.

Min mail er <!-- e --><a href="mailto:runebech@jubii.dk">runebech@jubii.dk</a><!-- e -->. En tur fra Vedbæk til Horsens kan jo gøres til en rimelig penge, så intet er utænkeligt Icon_e_biggrin

Hilsen
Rune
Svar
Så lykkedes det sgu' !!!!!!!

Efter årevis med drømme, daglige besøg på Vintageure.dk og minutiøs gennemlæsning af kataloger, artikler og Wristwatch Annual, har jeg fået mit første rigtige ur: Omega Speedmaster Prof. (39705000). Jeg ved ikke hvad der stråler mest lige nu: uret eller mig Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin .

Købt nyt hos Halse i Horsens (SUPER GOOD GUYS!!!). Udover et fantastisk ur på armen, kom jeg derfra med 4,5 kg kataloger og magasiner (har faktisk vejet det) Icon_e_biggrin . Jeg er allerede nu 100 % sikker på, at det også er køreturen fra Nordsjælland værd næste gang.

Nogen herinde burde have advaret mig om det rush det giver, når sådan en fætter kommer på armen. Det er bedre end alverdens rusmidler, men også 3 gange så vanedannede. Overvejer allerede nu, hvordan jeg skal få råd til næste fix. Skal det være Panerai, Breitling, Rolex, Fortis eller måske en Omega mere. Damn, damn, damn, det bliver sgu' en dyr hobby. Jeg må vist hellere kaste mig over mit firma igen, så jeg kan få tjent lidt penge ind Icon_e_biggrin .

/Rune
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)