Hvordan undgår man hæleri?
Blue jeg skev blot at MINE erfaringer har været dårlige og det ved jeg også andres har været inkl. Baun. Har jeg haft to dårlige erfaringer ud af to mulige vender jeg ikke tilbage. Det samme gælder hos en urmager. Er der rettet op på forholdene vil jeg da være den første til at bifalde indsatsen.

Kunne du ikke komme med lidt informationer om de øgede tiltag, så du kan overbevise os om at vi igen bør benytte kosterregistret?

Mht. min viden om uret vil jeg på ingen måde påstå mine ord er lov. Hvis folk spørger forsøger jeg efter bedste evne at hjælpe og der er desværre ikke mange der ligger inde med den store viden i DK. Jeg har ikke ejet alle ure der findes. Og hvis jeg skulle kunne udtale mig ud fra et statistisk sikkert grundlag skal jeg vel have ejet 8-10 ure af den pågældende slags for at kunne udtale mig. Det kan jeg selvfølgelig ikke. Så det bliver ofte vurderinger baseret på antagelser og andre udtalelser jeg har læst...

Såfremt jeg skriver noget sludder er du/andre da mere end velkommen til at informere mig om sandheden. Det gør jeg da også selv hvis jeg er uenig i noget. Jeg lærer stadig og skal da være den første til at erkende hvis jeg tager fejl.

Men bare at skrive at det er noget sludder jeg skriver uden at underbygge sin påstand, minder allemest om noget fra den netop overståede valgkamp. Det kan jeg ikke tage seriøst desværre. Så lad os holde det på det faglige plan frem for det personlige.

/Mads
Svar
Man kan vel bare opfordre de som får noget stjålet til at melde det og sikre det kommer i kosterregistret. Surt hvis det ikke virker - men hvis ikke ting anmeldes så bliver det jo endnu mere surt
Hvis nogen så prøver at høre registret om et eller andet serienummer de vil købe, kan vi jo høre om de har fået et ordentligt svar - men det er givet rigtigt at det ikke er helt let.

Jeg synes stadigt en af e her faste tråde her i forumet hvor folk kan skrive ur og info ind (ved godt at serienumre kan anvends af snydesælgere) kunne være et forsøg værd. der kunne vi brugere jo checke - og proffs kunne jo også lige kigge hvis de var i tvivl

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Gad vide hvordan de registrerer stjålne ure i kosterregisteret. Der er jo uendeligt mange typer af stjålne effekter og masser af forskellige typer af serienr. Det er jo ikke ligesom registeret over stjålne cykler hvor man kun skal registrere én type og derefter kan søge på databasen.

Hvad gør man egentlig hvis uret bliver stjålet? Jeg har altid fået at vide at hvis man indleverer et stjålent ur f.eks Rolex, til service eller reparation så ville urmageren kunne se det. Men hvor får urmageren sin info fra?

Personligt har jeg registreret mit eget ur på Dubey&Schaldenbrands hjemmeside men aner ikke hvad det bliver brugt til, om noget...
Svar
Jeg skriver ikke dette for at lave en personlig hetz mod dig, men at skrive, at det er et faktum, at politiet ikke er hjælpsomme på baggrund af de få hændelser, du har erfaret, kan de fleste vel se, er lidt langt ude.

Det er desværre ofte oplevet i diverse fora og i nyhedsgrupperne, at folk udtaler sig meget skråsikkert om ting, de har oplevet en enkelt gang eller har hørt om, selv om virkeligheden forholder sig anderledes.

Jeg læser i øvrigt med stor glæde dine indlæg her på siden og vil fortsætte med det.

Slut herfra...
Svar
Hej Blue

Jeg kan forstå på dine indlæg at du er ansat hos politiet, og du har ret det er et godt stykke arbejde de udfører hvad vi nok alle er glade for.

Men omkring koster register er mine oplevelser desværre på højde med dem Mads har oplevet, ikke noget negativt heri.

Men jeg tvivler på at det vil komme til at fungerer optimalt. før den dag hvor godkendte forhandlere selv kan trække de nødvendige oplysninger direkte på databasen.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
Bjarne Skrev:Men jeg tvivler på at det vil komme til at fungerer optimalt. før den dag hvor godkendte forhandlere selv kan trække de nødvendige oplysninger direkte på databasen.

Og det skulle man tro var ret simpelt i de her tider. En stor data base med en søge funktion - Rolex Submariner (og man får alle de stjålne) - eller et urs unikke serie nummer 2122968 - eller cykel eller knallertens stelnummer osv - søge funktioner som enhver datebase kan håndtere - og en netadgang er også helt simpel at skabe til en sådan base

Det kommer nu nok en dag

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Os der har bevilling til at handle med brugte varer fik for en del år siden et brev om at koster registeret skulle digitaliseres. Jeg har sidenhen hørt fra min bevillings betjent at det er sat på pause af hensyn til økonomi.

Det er mit indtryk at der også på EU niveau er nogle planer om en central database, og indtil det bliver til noget vil man ikke bruge penge på det i DK.

Den bedste løsning er efter min opfattelse at tale med prdocenter/forhandlere. Stort set alle de store mærker har en "black list".

Mvh Morgan

hannover_dk Skrev:
Bjarne Skrev:Men jeg tvivler på at det vil komme til at fungerer optimalt. før den dag hvor godkendte forhandlere selv kan trække de nødvendige oplysninger direkte på databasen.

Og det skulle man tro var ret simpelt i de her tider. En stor data base med en søge funktion - Rolex Submariner (og man får alle de stjålne) - eller et urs unikke serie nummer 2122968 - eller cykel eller knallertens stelnummer osv - søge funktioner som enhver datebase kan håndtere - og en netadgang er også helt simpel at skabe til en sådan base

Det kommer nu nok en dag

vh
Svar
supplerende tilføje at KC, kostercentralen, som det korrekt hedder bliver slavisk opdateret med de info som oplyses i anmeldelsen. Info i systemet bliver ikke bedre end det folk oplyser og opdaterings samt søgefunktionerne i systemet er ret præcise og effektive. Så mindst et serienummer er påkrævet.

Så sku den ged være barberet.

mikael
Svar
Hej

Jeg kan kun give Mads og Bjarne ret i deres udtalelser, der er små mangler i kosterregisteret, og jeg vil gætte på at mange er anmelderens skyld, på grund af manglende oplysninger om en pågældende ting, det kan være et manglende ciffer i serienummeret, eller en jeg selv har oplevet, hvor en der har haft indbrud i sit hus opgiver referencenummeret på sit ur istedet for serienummeret.

MVH Peter
Svar
du rammer fuldstændig hovedet på sømmet og tager ordene ud af min mund. jeg har søgt på Rolex og her er serienumméret 1680 dukket op, og det halter jo lidt...systemet er godt nok, men ikke bedre end det man putter ind i det.

og lige en ting til. man kan ikke få at vide pr. tlf. som alm. borger om et ur en cykel etc. er kendt i systemet. Det vil jo være et carte blanche til at købe hælervarer, hvis bare det er ukendt i KC. Så man må møde med varen og, hvis det er efterlyst, så har politiet en chance for at sikre sig varen. ellers: goddag hr. betjent, er den her cykel efterlyst?, nå det er den, ærgeligt farvel, bip bip....

mikael

mikael
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)