Svar: 20
Tråde: 9
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej alle
Kigger på det nye Tom K. MPH ur der kommer sidst i November, flot ur synes jeg. Har læst et andet indlæg her om Seven uret, som er lavet i Hong Kong og åbenbart ikke er pengene værd, det nye har Schweizisk ur værk og koster 7 og 8 k, hvon vil i kategorisere det, er det stadig bare et designer ur, eller nærmer det sig bare en lille smule kvalivare?? <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.rosendahl-watches.dk">www.rosendahl-watches.dk</a><!-- w -->
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Som jeg ser det, er det stadig quartz. Producenten er ETA (Schweizisk) i stedet for Miyota (Japansk). Om der er kvalitetsforskel vil jeg overlade til urmagerne, der har disse i hånden til daglig.
Produktionen af begge værker er sandsynligvis et sted i østen. Dog med det forbehold, at for at kunne skriv "Swiss Made" skal 50% være fremstillet i Schweiz (den lovmæssige definition af 50% kender jeg ikke - og står der overhovedet Swiss Made på uret).
Uanset om et quartz-værk er schweizisk, japansk, kinesisk eller noget helt fjerde, så er det ikke det, man betaler for i urene.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Svar: 188
Tråde: 12
Mht. definitionen af "swiss made" er der et fint link her til interesserede: [url]"http://www.fhs.ch/en/swissm.php">http://www.fhs.ch/en/swissm.php[/url]
•
Svar: 150
Tråde: 26
Jeg synes bare ikke at et quarz-værk har noget at gøre i et designerur. Lidt ligesom en elmotor i en Ferrari. Ingen af delene fejler noget, men de hører bare ikke sammen...
...fatter ikke at man ikke har råd til et ordentligt urværk i så dyrt et ur. Om uret koster 15.000 eller 17.000 betyder vel ikke noget hvis man VIL have det ur.
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Om værket er et ETA eller Miyota quartz er lige meget. Eneste forslet er i store træk hvor det er fremstillet. ETA værkerne er schweiziske.
Så samlet set er dette MPH i samme klasse som Seven. Finishen er som et Seiko/Citizen i 1.500 kr. klassen. Så du smider ca. 6-7.000 kr. for navn og design.
/Mads
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Mads Gjødesen Skrev:Om værket er et ETA eller Miyota quartz er lige meget. Eneste forslet er i store træk hvor det er fremstillet. ETA værkerne er schweiziske.
Siger du hermed, at ETA quartz er produceret i Alpelandet? Eller er de samlet der? Eller er de indsat i urkasse i Schweiz?
Jeg ved det ikke...
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
De værker som går under betegnelsen "Swiss made" SKAL være samlet i Schweiz og bestå af minimum 50 % schweizisk producerede komponenter. ETA fremstiller også quartz værker i Østen, men disse bruges KUN i Østen og er typisk 1-5 $ quartz værker til billige ure som ligger i Bilka-kvalitsklassen. Disse værker bærer ikke betegnelsen Swiss made.
De ETA quartz værker som bruges til div. schweiziske mærker er altså samlet i Schweiz og delvist (min. 50 %) også fabrikeret i Schweiz.
ETA producerer i øvrigt ca. 7 mio. mekaniske værker årligt hvoraf 60 % bruges internt inden for Swatch group. Tendensen er at der produceres flere finere værker og antallet af low-end er faldende. Jeg kender ikke produktionstallet for quartz værker, men er nok mindst det samme hvis ikke mere.
/Mads
•