Omega på e-bay?
Hej.

Er der nogen der har haft nerver til at købe ure på e-bay? Jeg har kig på et par Seamasters, men det en ting er jo at se på billedet, og en anden er, hvad man modtager med posten fra England Icon_e_surprised

Mvh

Jasper
Svar
masser af os - men du skal jo vide noget om seamaster hvis du skal ud i det. Ebay DE har færre blandings ure i ex Omega, men igen, du skal kunne se forskel på originaler og ure som er sammensat af div dele, nyere og gamle, HVIS det betyder noget for dig

Dernæst KØB SÆLGER - har han rigtigt flotte og mange feedbacks (ovedr 100 og over 98% gode - så går det fint

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Prøv at søg på "køb sælger" her på forum. Det skulle gerne give mange hits omkring køb af ure på nettet (eBay, TimeZone, Vintageure, etc.).

Der er altid en risiko, men samtidig skal man også huske på, at der findes mange ærlige mennesker, som blot ønkser at sælge ure, hvor både køber og sælger er tilfredse.

På eBay er der en indikation af hvor mange genstande, sælger har solgt (behøver ikke nødvendigvis at være ure), og rating fra købere. Ratingen er (desværre) forholdsvis let påvirkelig af en enkelt dårlig anmeldelse (som endda fra tid til anden ses som værende spam, men de spiller stadig ind).

Storsælgerne giver lidt sig selv. De ville ikke være storsælgere, hvis de ikke leverede varen (dårlige rygter spredes hurtigt).

Småsælgere (<25) er oftest folk, der blot har en interesse for ure - hvilket ikke umiddelbart gør dem til kriminelle (hvor mange her på vintageure køber/sælger over 25 ure om året? Jeg gør ikke). Småsælgerne er generelt med på en længere mailkorrespondance, og dette giver dig mulighed for at spørge om alt mellem himmel og jord. Hvis sælger ikke vil svare, kan det indikere lidt af hvert.

Gode billeder er et must - ellers skal sælger i hvert fald være villig til at sende per mail.
Der er mange måder at snyde på (f.eks. fakes, billedet er ikke af genstand til salg, etc.).

Men er det ens første ur (som man alligevel vælger ikke at købe hos forhandler), så skal man enten stole meget på sælger eller købe gennem en, der kan mødes face-to-face.

God jagt

# Stefan

P.S. Personligt har jeg kun en gang ved nethandel været ude for, at uret ikke var, som jeg forventede. Det beroede sig på sælgers og min forskellige opfattelse af lette brugsspor (og disse fremgik ikke af billederne). Men jeg har også flere gange blevet POSITIVT overrasket!
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Man kan se godt efter --- og alligevel ikke se det godt nok.

Jeg har ikke købt fra eBay men flere andre auktioner.

Hvis sælger vil snyde eller ikke selv ved præcist hvad han sælger kan du næsten ikke vide dig sikker.

Jeg har lagt dette ur på Vintageure.dk [url]"http://vintageure.dk/desktopdefault.aspx?tabindex=7&tabid=78&userid=3203">http://vintageure.dk/desktopdefault.asp ... serid=3203[/url]
(det med den mørke subdail) og mente selvfølgelig at det er hvad det giver sig ud for at være. Med renoveret skive som jeg også skrev i beskrivelsen.

Men en interesseret køber kunne på baggrund af mine oplysninger om Refnr. og værk produktionsnummer konstatere at uret var sammensat af et værk fra slut 40'erne og en kasse fra 60'erne.

Jeg har gået en del med det ur og nydt det - aldrig et øjeblik tænkt på at det ikke "hang sammen".

Annoncen her på nette bliver rettet og prisen sænket med 1000,00 kr - det kalder jeg risiko penge eller lærepenge.

Jeg er bare kiste glad for at jeg ikke fik solgt uret - og bagefter blev præsenteret for problemet.

vh Baun
Svar
Ja - jeg tror vi alle betaler lærepenge ind imellem, Jeg har en seamaster på vej, som jeg allerede ved købet er i tvivl om, men tiden var ikke til de store undersøgelser, og prisen ikke slem, men jeg vender tilbage til den

Det som kan undre, og vi har været lidt inde på det tidligere Baun, er at selv "billigere" ure kan være redialet eller puttet i en anden kasse og hvad ved jeg. Jeg tror ofte det er noget der er sket ganske længe inden salget - i forbindelse med en eller anden alm rep - Uret har været til rep hos en der har haft en anden skive eller kasse eller værk, eller værk del - og så bliver det repareret på den måde.

Ikke for at "snyde" senere, men fordi delene var der.

Andre, rigtigt mange laves om til salget. Se hvad der findes af Omega skiver (ikke bare Ofreis fine men masser andre) til salg til rimelig priser, og kan man skifte en skive kan man bringe et ur fra 500 kr til 2000 kr og det rækker åbenbart for mange som vil "hæve" kvaliteten.
Ebay DE har en som hver dag sælger mindst 3-5 omega - alle ens fotoraferet - skråt forfra, alle med "opfriskede skiver" - som han også ærligt skriver, og givet mener er en fordel for uret.

Ebay kræver viden og villighed til at chekce databaser f.eks Omega, men har ellers fint udbud og masser af gode sælgere

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Ebay DE har en som hver dag sælger mindst 3-5 omega - alle ens fotoraferet - skråt forfra, alle med "opfriskede skiver" - som han også ærligt skriver, og givet mener er en fordel for uret.

vh

Og så må vi jo også indrømme at en "almindelig" Omega Seamaster ikke er et "urørligt klenodie" som må bevares for enhver pris - jeg mener, der er i tusindvis - og hvis den man har trænger til at blive poleret og få en refinish af skiven - er det jo helt ok, bare sælger gør opmærksom på det.

Mange købere foretrækker bestemt en redail fremfor en grim patineret skive (inclusive mig selv).

Det er kun få patinerede skiver jeg mener er bevaringsværdige! Det er en anden snak - og dem kunne jeg godt finde på at samle på - de taler til mig - på sin vis mere end en perfekt skive.

Vi taler om et ur ikke et fortidsminde.

Det helt væsentlige er at man oplyser åbent om hvad man sælger, så er det op til køber at vurdere om en redail er godt eller skidt.

vh Baun
Svar
Helt enig Per - jeg går uden om re-dials hvis jeg kan, men det er min smag, og betyder færre ure til rådighed - og hvis sælger oplyser det er redial så er det da 110% ok, og sikkert i manges øjne noget der giver et langt flottere ur - og noget der redder mange hæslige ure endnu nogle gode år.

Personligt vil jeg undgå redial, og så købe færre, men originale, og uden så meget patina at det skæmmer.

Andre vil have det gode gamle værk i en flot kasse og med en ny skive lavet som det gamle, og det er der intet galt i - helt enig.

Hvis jeg var "ligeglad" med originaliteten (ved jeg jo godt du bestemt heller ikke er det, men generelt) og bare ville ha det der originalt ud - så kunne jeg købe 20 om dagen på Ebay. Jeg må vente længe mellem noget som for mig er nyt - men så tæt på 100% originalt som muligt, og også kikse ind imellem

Lidt som en filatelist der gerne sætter et 14 skilling mærke ind i mappen selv om det har en tynd plet og mangler en halv tak, men aldrig ville sætte et nytryk ind imellem de gamle.

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvad siger det så til mig?

Hvad siger dette ur. Ja lakskaden skyldes formentlig sol og varme - så måske har det været ude og rejse.

Det har været brugt på stranden og i solskin - det har været en følgesvend for ejeren, som bare har haft dette ene ur og brugt det hele tiden i en periode.

På et eller andet tidspunkt har har syntes at han måtte have et nyt og det er havnet i skuffen og måske endt som en del af et dødsbo - i hvert fald købte jeg det af en "kræmmer" fik det sat i stand uden at røre skiven.

İmage

Men hvad fortæller denne så. Det er værre for den er meget ældre. Den så forfærdelig ud før Peter Halse opfriskede den så meget som vi mente den kunne bære - uden at ødelægge skrift mv.

Den har levet et langt liv. Den er fyldt 55 år og den har efterhånden fået furer i ansigtet. Den har set lidt af hvert. Det har altid været med på armen og tjent sin ejer godt - faktisk har uret været til service flere gange, så helt ignoreret har det ikke været.

Jeg tror det har været ejet af en der arbejder udendørs. Det passer på typen og den stand skiven var i. Nu nyder jeg det en gang imellem.

İmage

Sjovt hvad et ur kan fortælle - det er som med god kunst - vi får hver sin oplevelse ud af det.

Det syntes jeg ikke et nyt ur kan bidrage med!

Nå, nu kørte den debat af sporet - undskyld!

men køb kun på auktioner hvis du er risikovillig - det er der brug for - men du kan bestemt også være heldig!

vh baun
Svar
Hej

Jeg kan ikke se at der er noget galt i en fornuftig redial af en gammel Omega tværtimod det hæver prisen, sålænge det er lavet ordentligt, altså så tæt på originalen som muligt.

MVH Peter
Svar
Jeg kan heller ikke se noget egentligt galt. Vil hellere have originalen som pän end en re-dial - men problemet er jo (check ebay for at få et stort antal at sammenligne med) at kollosalt mange re-dials ikke er lavet som originalen. Det er skiver som findes i stort antal som sättes i alle mulige kasser. Check med Omega Vintage listerne og Joseph og se at skiverne skal väre helt anderledes i - efter min mening - mindst halvdelen af de som sälges.
I en del tilfälde så er skive, kasse og värk helt uafhängige.

Det kan man väre ret ligeglad med hvis man bare vil have et godt og pänt ur - men hvis man samler for at have noget lidt originalt - så vil man helst have original skive - og alternativt - en skive som er renovereet helt efter den gamle.

Med det store antal skiver Omega har väret rundt om - så er der desvärre få (som er til at betale) som er renoveret med helt korrekt skive i forhold til kasse reference nummeret.
Faktisk tror jeg ikke normalt jeg ville opdage de som var - for jeg checker bare at uret faktisk skulle se ud som det gör, og det kan godt väre der er fine renoverede imellem - men de er efter min mining ret själdne

vh
Just my 5 penny

vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)