El Primero spørgsmål
Hej alle,

Mange tak for indlæggene - nu er jeg blevet lidt klogere. Specielt sammenligningen med biler fra ChronoMaster kunne jeg relatere til Icon_e_biggrin

Desværre kan jeg ikke se tråden fra GTwatch. Gider du prøve igen?

Jeg tror det trækker op til en investering i et Zenith ur!

Mvh
Michael
Svar
GTwatch Skrev:I sammenligningen med bilmotorer kan man fremhæve flere lignende udviklingspunkter (selvom jeg er enig med Mads i, at en bilmotor er lidt mere kompliceret - et urværk har ca. 300 dele - en bilmotor ca. 4.500 dele!).

Det er vist lidt overdrevet Icon_smil Så mange dele består min motor sq ikke af. Og det ved jeg, for jeg har selv bygget den (adskilt og samlet den igen). At der så var lidt bolte og møtrikker tilbage efter samlingen viser blot, at den ikke var optimeret nok fra fabrikken Icon_cool Icon_cool

Mvh.
İmage
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
Svar
Michael B Skrev:Hej alle,

Mange tak for indlæggene - nu er jeg blevet lidt klogere. Specielt sammenligningen med biler fra ChronoMaster kunne jeg relatere til Icon_e_biggrin

Fint Icon_smil Det var der åbenbart ikke alle der kunne Icon_razz

Michael B Skrev:Jeg tror det trækker op til en investering i et Zenith ur!

Det lyder spændende. Hvilken model har du i tankerne?

Mvh.
İmage
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
Svar
Hej Michael,

Jeg ved ikke lige, hvad der sker med linket. Søg eventuelt på "Zenith EP PHC3019 400 4002" - så burde tråden dukke op.

Zenith er lækkert ingen tvivl. God jagt (læs: jeg er pænt misundelig på ChronoMasters signatur).

# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
ChronoMaster Skrev:At der så var lidt bolte og møtrikker tilbage efter samlingen viser blot, at den ikke var optimeret nok fra fabrikken Icon_cool Icon_cool

Mvh.

Ha ha nemlig...Der kan altid optimeres Icon_e_wink Meeen er sgu glad for at du refererer til en motor og ikke et El Primero urværk Icon_e_biggrin

/Mads
Svar
ChronoMaster Skrev:
Michael B Skrev:Fint Icon_smil Det var der åbenbart ikke alle der kunne Icon_razz

Mvh.

Det må så være fordi jeg ikke kender Zenits gamle værker, kun Omegas - og de kan på ingen måde sammenlignelige med en 30-50 år gammel motor der Citat: "kan være træls (svær at starte, skyder baglæns"....

Undskyld, jeg kunne ikke lade være Icon_razz

vh Baun
Svar
ChronoMaster Skrev:
GTwatch Skrev:I sammenligningen med bilmotorer kan man fremhæve flere lignende udviklingspunkter (selvom jeg er enig med Mads i, at en bilmotor er lidt mere kompliceret - et urværk har ca. 300 dele - en bilmotor ca. 4.500 dele!).

Det er vist lidt overdrevet Icon_smil Så mange dele består min motor sq ikke af.
Det var blot et estimat. Jeg kan ikke lige på stående fod huske, hvor mange dele et EP består af (nærmere undersøgt har et EP410 354 dele, hvoraf 277 er forskellige).

(citat) "It (motoren, red.) comprises around 5,000 individual components, 1,000 of them different." (kilde: http://www2.f1network.net/main/s107/st33345.htm)

Måske en avanceret motor, men det er EP også. Desuden er det et spørgsmål om man eksempelvis tæller et stempel som en eller seks dele.

# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
5000 dele Icon_e_surprised Der er vist tale om en avanceret en af slagsen skilt til atomer. Men ok hvis EP-værket når på 350 er det vist også splittet godt og grundigt ad Icon_e_wink

Størrelsen taget i betragtning er det nu alligevel imponerende med 350 dele pakket sammen, så det ikke fylder mere end en fem-krone. Tænker man på at der er tale om et robust måle-instrument der dagligt bliver smidt rundt som det gør, og med en nøjagtighed på over 99,99 % (hvis den holder COSC) er det endnu mere imponerende.

/Mads
Svar
Hej

Jeg tror det trækker op til en investering i et Zenith ur!
[/quote]

Det lyder spændende. Hvilken model har du i tankerne?

Mvh.[/quote]

Jeg tror, det skal være et Class El Primero i den lille version (Ø 40mm). Det er den med to mindre visere i kl. 3 og kl. 6 + datovisning ved kl. 5:30. Jeg vil meget gerne høre om input/kommentarer til valget. Er der noget specielt, jeg bør være opmærksom på? Som sagt er det første gang, at jeg skal til at købe et mekanisk ur, så det er ny grund jeg betræder.

Men jeg må indrømme, at jeg har været meget i tvivl. Der er så mange forskellige mærker og stilarter, at det er svært at vælge ét og være sikker på at det er det rigtige for en.

Mvh
Michael
Svar
Overvejer kraftigt et zenith 40mm open som næste ur til samlingen, det kan i mine øjne ikke hamle op mod mit glashütte panograph mht. værkfinish osv, men snakker man så funktionalitet så har vi jo diskutionen manuelt optræk v. automatik hvor zenith`en har fordelen vil de fleste nok mene.

thomas
You never actually own a Patek Philippe.
You merely take care of it for the next generation
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)