Mest holdbare urværk
Hverken quartzure eller mekaniske ure er jo evighedsmaskiner og kræver derfor service, batterier m.m. Hvis det mest holdbare ur skal findes bør kriterierne være mere specificeret. Jeg lægger ikke skjul på at jeg er mere til mekaniske ure fordi det er mit fag. Jeg har lige totalrenoveret en Omega fra først i 50erne og det spiller nu igen som da det var nyt. Jeg vil tvivle på om et quartzur kan repareres efter brug i 65 år men det kan jo komme an på en prøve til den tid.
P.N.
Svar
GS Quartz ure er på en helt anden planet,
End det man normal forbinder med et Quartz ur.

Det er alle virkelig lækre ure du kigger på,
Jeg mener ikke du går galt i byen med nogen af dem,
Heller ikke på holdbarheden så køb med hjertet.

Jeg har selv et ur med spring drive værk,
Som jeg bruger alle steder feks. Badning og fysisk arbejde uden nogen problemer. Icon_cool

Af dem du har vist havde jeg taget 31eren fra Seiko,
Den er i min optik King of the jungle  Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
(01-06-2016, 02:03 PM)P.N. Skrev: Hverken quartzure eller mekaniske ure er jo evighedsmaskiner og kræver derfor service, batterier m.m. Hvis det mest holdbare ur skal findes bør kriterierne være mere specificeret. Jeg lægger ikke skjul på at jeg er mere til mekaniske ure fordi det er mit fag. Jeg har lige totalrenoveret en Omega fra først i 50erne og det spiller nu igen som da det var nyt. Jeg vil tvivle på om et quartzur kan repareres efter brug i 65 år men det kan jo komme an på en prøve til den tid.
P.N.

Oftes skiftes værk jo bare ud, men efter 60 år er det slut med dele for producenterne gider ikke døje med det :). Jeg vil sige på den lange lange bane holder de mekaniske bedre fordi det er nemmere at reperare dem og få dele så de går igen. På den korte bane og hvis man har et arbejde med en del småstød og kraftige rystelser i ny og næ ville jeg altid anbefale batteridrevne quartzure. Og bruger man tit lufftrykhammer eller fælder træer i en skov med økse 5 timer om dagen, så er digital G.Shock vejen frem.
Svar
(01-06-2016, 03:45 PM)stenstrupigen Skrev:
(01-06-2016, 02:03 PM)P.N. Skrev: Hverken quartzure eller mekaniske ure er jo evighedsmaskiner og kræver derfor service, batterier m.m. Hvis det mest holdbare ur skal findes bør kriterierne være mere specificeret. Jeg lægger ikke skjul på at jeg er mere til mekaniske ure fordi det er mit fag. Jeg har lige totalrenoveret en Omega fra først i 50erne og det spiller nu igen som da det var nyt. Jeg vil tvivle på om et quartzur kan repareres efter brug i 65 år men det kan jo komme an på en prøve til den tid.
P.N.

Oftes skiftes værk jo bare ud, men efter 60 år er det slut med dele for producenterne gider ikke døje med det :). Jeg vil sige på den lange lange bane holder de mekaniske bedre fordi det er nemmere at reperare dem og få dele så de går igen. På den korte bane og hvis man har et arbejde med en del småstød og kraftige rystelser i ny og næ ville jeg altid anbefale batteridrevne quartzure. Og bruger man tit lufftrykhammer eller fælder træer i en skov med økse 5 timer om dagen, så er digital G.Shock vejen frem.
Eller et mekanisk lommeur med incabloc  Icon_Up 
P.N.
[-]
  • stenstrupigen
Svar
mange tak for jeres rigtig gode input. Det har virkelig hjulpet mig, og overbevist mig om, at jeg godt kan forblive ved de mekaniske ure Icon_smil

med hensyn til ur valg, så skal jeg lige have set VC's overseas "Live" før jeg kan tage en beslutning. Men jeg syntes alle urene er virkelig lækre, og de alle har nogle fede detaljer, så det bliver et svært valg.
Svar
(29-04-2016, 08:48 AM)willy Skrev:
(28-04-2016, 10:32 PM)issing Skrev: Af dem du nævner ville jeg klart gå efter Blancpain cal. 1315. Om det er det mest holdbare af de tre-fire du spørger til, tror jeg næppe nogen kan svare realistisk på (det bliver rent gætværk), men cal. 1315 har nivachoc (støddæmpning fra Nivarox), 120 timers gangreserve over tre fjederhuse og i øvrigt silicium spiral, hvilke cal. 3300 også har (godt mod stød, kulde/varme og magnetisme).

Sent from my iPhone using Tapatalk
But the Rolex caliber is a legend concerning strength and reliability,the Blancpain is not.And Blancpain have had a lot of quality issues in the past.I do not think guessing comes into it concerning the Rolex calibers.But guessing does come into it when we are talking about Blancpain.

Rolex er kendt for at lave slidstærke værker, som kan holde til lidt af hvert under dårlige vilkår, jf. https://www.hodinkee.com/articles/a-role...nths-later og http://www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-35106665.

Dog vil jeg ikke uden videre afskrive kaliber 1315, idet værket blev designet med det aktive liv for øje, jf. http://www.my-watchsite.com/fifty-fathom...tique.html.

Stemming from a lengthy quest for simplicity, precision and performance, it was  conceived right from the outset to equip watches with a resolutely sporting vocation. Blancpain  has fitted it with an extremely dense bimetallic rotor ensuring excellent winding efficiency. In addition, this movement features most of the characteristics that made the 13R0 such a truly exceptional calibre, including its free-sprung balance with no index and no swan’s neck, equipped instead with regulating screws placed around the rim of the balance. This screw-based system proves ideal for a sporty watch, since it avoids the potentially detrimental effect of shocks that could modify the position of the index or the swan’s neck, thereby disturbing the rate.

Dog er det korrekt, at der var noget bøvl med de tidligere generationer, om det er løst med den aktuelle kollektion. Jeg ville derfor ikke have nogen betænkeligheder med at tage et kaliber 1315 i brug som 'daily beater'.

Svar
ja det lyder til at være rimelig godt skruet sammen. Jeg regner med at tage smut forbi København i weekenden og se den Bathyscaphe i virkeligheden Icon_smil
Svar
Alternativt kunne være et købe noget ETA 2892 i mavsen,
En stærk præcis kaliber som ikke koster det vilde at servicere,
Ifølge denne gennemgang.

http://www.chronometrie.com/eta2892/eta2892.html
Svar
ja har også haft kigget på lidt forskellige ure med ETA 2892.

Jeg har været i København og set Blancpain's Bathyscaphe med rem. Desværre havde Hvelplund den ikke med lænke, og de får det heller ikke. En pænt ur, men stadigvæk lidt svært at vurdere når jeg ikke har set det med lænke. Jeg var også forbi Klarlund for at se den "gamle" model Overseas, og fik samtidigt af vide at den nye model som blevet præsenteret på SIHH tidligere på året kommer slut August/start September. Jeg benyttede også lejligheden til at se et Deepsea D-Blue som jeg også har kigget lidt på, og for at være ærlig, så blev jeg meget overrasket(positivt). Virkelig lækkert ur, og faktisk det jeg bedste kunne lide sammenlignet med VC og Blancpain'en. Jeg har altid været lidt skræmt på grund af størrelsen(44mm), men efter jeg har set det i virkeligheden, og samtidigt holdt det ved siden af mit Seamaster, så syntes jeg ikke der var den store forskel.

Jeg er næsten overbevist om at det bliver et Deepsea jeg køber.

İmage
Svar
Et skudsikkert valg som jeg er sikker på du nok skal blive glad for,
Når størrelsen ikke er et issue. Icon_Up
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)