Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ...
Joepete Skrev:Kim, er du kommet nærmere, om du er og bliver en "One-Watch-Guy" ?
So far, so good Icon_e_biggrin
Jeg er stadig helt oppe og ringe over AP´en, så endnu er der ikke nogle abstinenser Icon_e_wink

Kim
Svar
Jeg hæfter mig ved ordet: "endnu" ... Icon_e_wink Icon_razz
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Langt de færreste vil helt klart få brug for helium escape valven. Når det er sagt, så må jeg jo indrømme, at jeg ikke helt forstår, at man har lavet den, som man nu engang har: - Manuelt betjent Icon_e_confused
Seiko klarer sagerne med en L-formet pakning, som sidder under glasset, og mange andre producenter har lavet en "automatisk" escape valve i urets kasse, både Tag Heuer, Breitling og Roelx benytter sig at denne konstruktion.
Omega må, gætter jeg på, holde fast i deres ekstra "krone" pga historiske- og designmæssige rødder. Det kan andre mere kyndige Omega-folk sandsynligvis fortælle lidt mere om ...
Det der har generet mig, er udtrykket, "Manuel ventil". - En manuel ventil betjenes (netop) manuelt, og står så åben, indtil den manuelt lukkes igen.
Men dette er ikke tilfældet med den "(såkaldt) manuelle" Planet Ocean He-ventil. - Når kronen over He-ventilen er løsnet, ophæves blokeringen af ventilens automatiske funktion.

Der er altså i langt højere grad tale om en manuel betjent ventil blokering, end en faktisk manuel ventil. - PO er også vandtæt med løsnet He-ventil krone.

På watchuseek var der en diskussion af dette forhold, med nedenstående konklussion:
The Omega-style valve is, in fact, automatic, not manual.
What is different about this design versus the Rolex design, is that the Omega version utilizes the manually operated screw down crown to ensure water resistance to the case while maintaining a simpler valve/seal design.
While it is debatable which is better, the idea is that this design is more straight forward and reduces the risk of a fouled valve being stuck in the "open" position, compromising the case water resistance.
Oh, and the Rolex design was likely patent protected at the time, so a different solution was needed.

Sammenligner man de 2 princip tegninger, vil man se, at funktionen er ganske ens, når kronen på PO'en er løsnet.

İmageİmage

På figuren til venstre ses blokeret/åben situationen. På åben situationen, har det indre (over)tryk i uret overvundet fjederkraften, og løftet ventilen så meget fra ventilsædet, at der er passage.
Åbningen sker langs ventilen, der i snit fremstår som 2 lyseblå rektangler. O ringen lige under kronen er løsnet, og såfremt overtryk i uret aktiverer ventilen, er der altså fri passage ud.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Sådan Torben - herligt at få det helt på plads. Du er altid god for sådan en forklaring TAK

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Enig ! Tak for uddybelsen Icon_e_wink Icon_cool
Svar
Dejligt ur. Tillykke med det. Har selv et (dog med hvide tal) og glædes over det hver dag.

Jeg kan faktisk ikke helt forstå hvorfor netop dette ur er blevet eksponent for kedelig. Hvorfor ikke Rolex sub eller de andre dykkere skåret over samme læst? PO er da diskret (pånær størrelsen) men sådan tror jeg da vi er mange mænd der gerne vil have det.
Med venlig hilsen
Jesper

I kassen pt.:
Breitling SuperOcean A17360
Breitling Avenger Seawolf titanium E17370
Rolex GMT Master II 16710
Omega Planet Ocean 2200.50.00
Maurice Lacroix Pontos PT6048
Junghans Automatic cal. 651.10 (1969)
Svar
Er det ved at lykkedes en opkomling som mig at være ved at få indført ordet "knap" som daglig dags tale her på urforum ??, nu har både Geodoc og Hannover brugt udtrykket tilpas mange gange til at jeg er ved at blive helt stolt af mig selv Icon_e_wink
og ingen ballade er endnu faldet ned over mit syndige hoved` Icon_razz
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Svar
alsendk Skrev:Er det ved at lykkedes en opkomling som mig at være ved at få indført ordet "knap" som daglig dags tale her på urforum ??, nu har både Geodoc og Hannover brugt udtrykket tilpas mange gange til at jeg er ved at blive helt stolt af mig selv Icon_e_wink
... og ingen ballade er endnu faldet ned over mit syndige hoved` Icon_razz
... absolut ingen ballade Icon_e_biggrin - Knap er en ganske korrekt term, la' os endeligt bruge den Icon_e_wink

İmage

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jep gode danske ord. Lad os evt kopiere fra den tekstile verden. Screw down crown - som hurtigt kan skrues ned kunne måske inspirere til krone med lynlås og knap som man trykker på er jo endnu mere beskrivende med ordet trykknap. Remmen kan sættes på med hægter.
Nå jeg bliver nu nok i de mere engelske beskrivelser i virkeligheden Icon_e_smile
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Blot et "indspark": En knap, ligger deri ikke, at det er noget man kan trykke på, og at den så derved har en funktion ? Umiddelbart, så ville jeg kalde "helium escape valve" for en heliumkrone, da man jo drejer på denne - ligesom på kronen ... ?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)