Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Sociologen Skrev:Talte med Krognos på Frederiksberg tidligere i dag og spurgte ind til forholdet omkring brug af windere: Hans vurdering var, at der på ingen vis var problematisk at bruge en winder til mekaniske ure. Så hans dom må karakteriseres som et entydigt 'go'.
Jeg kan ikke forstille mig andet end det dog må bero på hvor ofte man bruger det, som vist nok Makita var inde på. Kommer det sjældent på armen, så er det være ekstra slid, og man vil ofte skulle stille dato alligevel med 30/31 dage.
Det er da bestemt ingen ulykke at bruge, og har man det sjovt med en winder og det passer med ens gang mønster (og winderen holder uret i gang - visse kan såmænd drille - så er der ingen helligbrøde i det.
Jeg fastholder at med mit gang mønster, hvor jeg bare skal have alle ure igang 2-3 gange om året og trukket helt op (goddag bank mand, må jeg låne din stol med ned i boxen tak) og eller kan have måneder mellem uret er på armen, der ville det bare være ekstra slid
vh
•
jacob jensen
Unregistered
Tror ikke vi bliver enige drenge
jeg går på jørgen k råd og den med ekstra slid køber jeg bare ikke,ja uret gå måske mere fordi det ikke gå i stå i en winder.
Men uret er jo LAVET til at gå og man kan jo ikke trække et service på uret
(hvis man vil have lavet sådan et) med flere år,bare fordi man lade dem gå i stå.
Så der er jo intet sparet den enste slid der er må være at "olien" i uret løber noget mere
men den bliver jo skiftede ved service,så det er jo ikke noget problem.
Så for mig bliver en winder ved med at være et STORT GO
•
jacob jensen Skrev:Tror ikke vi bliver enige drenge
jeg går på jørgen k råd og den med ekstra slid køber jeg bare ikke,ja uret gå måske mere fordi det ikke gå i stå i en winder.
Men uret er jo LAVET til at gå og man kan jo ikke trække et service på uret
(hvis man vil have lavet sådan et) med flere år,bare fordi man lade dem gå i stå.
Så der er jo intet sparet den enste slid der er må være at "olien" i uret løber noget mere
men den bliver jo skiftede ved service,så det er jo ikke noget problem.
Så for mig bliver en winder ved med at være et STORT GO 
VI skal jo heller ikke være enige - det er fint med winder (ham skam en selv som sjældet er i brug) og fint uden - hver kan vælge uden at ødelægge noget.
Jeg er dog heller ikke enig i at man ikke kan trække en service i flere år bare fordi man ikke går med uret. Det kan jeg love at mange som har mange ure gør, og er nødt til at gøre. Uret tager ikke skade - if it ait broken dont fix it holder, specielt for ure som ikke går hele dagen, men har en uge på armen her og der, og eller bare får lov at svinge 12-24 timer 3 gange om året for at holde det lidt i gang.
Det går i høj grad at trække service på et ur - og mangen en service som bare laves fordi man mener 3 år eller hvad man måtte vælge, er tiden, kan skade mindst lige så meget som de gavner, selv om ret kendte ur butikker - skruetrækkere der smutter, kærver med mærker.
Heller ikke der er der nødvendigvis kun et rigtigt svar.
Nogen vil have faste tider, andre servicerer når urets gang viser ønske om det. Begge kan med rette synes de gør det korrekte
vh
v
•
Svar: 1,094
Tråde: 196
Modtaget Likes: 143 i 54 svar
Givet Likes: 9
jacob jensen Skrev:Betyder det så at du går med et ur hvor dato visningen nogle gange ikke passer
så kunne vi ikke være mere forskellige.
Korrekt - uret jeg har på - Omega Geneve Dynamic (auto) viser nu 21:19 og datoen siger den 15 (tilfældigt tæt på!). Det går osse +1 til +2 foran "real-time".
Det er fint nok for mig!
•
Svar: 2,356
Tråde: 261
Modtaget Likes: 6 i 4 svar
Er der nogen, der kender til urbevægeren, der er til salg her på siden ([url]"http://www.vintageure.dk/desktopdefault.aspx?tabindex=9&tabid=95" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.vintageure.dk/desktopdefault ... 9&tabid=95[/url])? Kvalitet? Nypris? Navn?
•
jacob jensen
Unregistered
Hvis man kan trække et service hvis man ikke gå med sit ur eller bevæger det meget,så undrer
det mig meget at en mand som jørgen k ikke spørger hvor meget man gå med uret,når man spørger til hvornår uret skal have service.
Det er altså ikke raket videnskab det her
•
jacob jensen Skrev:Hvis man kan trække et service hvis man ikke gå med sit ur eller bevæger det meget,så undrer
det mig meget at en mand som jørgen k ikke spørger hvor meget man gå med uret,når man spørger til hvornår uret skal have service.
Det er altså ikke raket videnskab det her 
Nå - så siger vi da bare det - hvis du blader lidt rundt vil du finde urmagere herinde der godt mener man kan trække det, men du får da bare ret, det er da dumt at vi der ikke lige brænder for en winder (men heller ikke hakker den ned) ikke kan set helt indlysende i det hele  .
vh
•
jacob jensen
Unregistered
Om folk er til windere eller ej er ikke min sag,jeg er heller ikke ude på at få ret hvad andre mener om windere er jeg total ligeglad med.
Det jeg bare tillader mig at stille et STORT spørgsmålstegn ved er den påstand at
winderen skulle skade uret,det tror jeg personlig bare ikke på ud fra hvad jeg har kunne
finde frem til.
Det har ikke noget at gøre med at jeg SKAL have ret,eller ryster på hovdet fordi jer der er no go for windere ikke kan se det du kalder indlysende.
Jeg mener bare ikke man skal gear det op til noget det ikke er,når man begynder
at snakke om forkerte bevægelser som nærmest vil ødelægge uret så er jeg stået af,men det
jo også være at det bare er noget der lægger over min forstand.
Bestemt også en mulighed,men vi hver især kører jo vores ure efter hvad vi selv mener er
den bedste måde,jeg kan bare ikke lige får øje på hvordan en rotor skulle kunne få "forkerte"
bevægelse
•
jacob jensen Skrev:Det jeg bare tillader mig at stille et STORT spørgsmålstegn ved er den påstand at
winderen skulle skade uret,det tror jeg personlig bare ikke på ud fra hvad jeg har kunne
finde frem til.
Jeg tror ikke som sådan nogen har skrevet den kan "skade" ligefrem. Blot, at hvis man ikke går med uret mere end ex 1 måned om året, så slider det lidt udnødvendigt at holde maskinen i gang
jacob jensen Skrev:Det har ikke noget at gøre med at jeg SKAL have ret,eller ryster på hovdet fordi jer der er no go for windere ikke kan se det du kalder indlysende.
Det var som kun fordi du bakkede dit argument op med at det da ikke ligefrem var raketvidenskab. Det fik tvivlerne til at stå lidt som tåber  [/quote]
jacob jensen Skrev:Jeg mener bare ikke man skal gear det op til noget det ikke er,når man begynder
at snakke om forkerte bevægelser som nærmest vil ødelægge uret så er jeg stået af,men det
jo også være at det bare er noget der lægger over min forstand.
Jeg tror bestemt ikke det vil ødelægge uret, det synes jeg heller ingen har påstået, ud over lidt ekstra slid
jacob jensen Skrev:Bestemt også en mulighed,men vi hver især kører jo vores ure efter hvad vi selv mener er
den bedste måde,jeg kan bare ikke lige får øje på hvordan en rotor skulle kunne få "forkerte"
bevægelse 
Jeg tror heller ikke den får forkert så det skader. Den kan naturligvis få forkert på den måde at den ikke altid holder uret igang (taber præcision) - men det er et spørgsmål om korrekt model winder til korrekt ur
Har man 2-4 ure man går med helt regelmæssigt og winderen holder dem igang, så synes jeg det gir masser af fornuft - og med 2-4 er det nok ikke så dyrt med service 4-5 år - men med 50 ure eller mere, bliver det vigtigere ikke at skulle overservicere
Det er nuancer i denne diskution, slet ikke de store forskelle som jeg læser det
vh
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Jeg har en winder - og synes det er en sjov ting at have, når man nu har Automatiske ure.
Jeg bruger den især når jeg har købt - og vil teste flere ure "samtidig".
Herudover er det meget sjovt, når folk spørger hvad det er for en dims - så får man jo mulighed for at snakke lidt om det.
Det der med slid - eller ikke slid, tror jeg er så lidt, så det er ligegyldigt!
Det handler om hvad der er sjovt!
vh Baun
•
|