Tolddokumenter ved køb af brugt ur?
Generelt er det vel kun et problem med garanti sager, eller helt specielle sager som denne.

Jeg mener...et ur som kan serviceres af en "uafhængig" og er ude af garanti.
Så er det vel irrelvant, eller hvad ?
Svar
Selvfølgelig... Netop derfor jeg skriver:

"Hvis det er ure som kan risikere at skulle sendes ud af EU til rep. eller andet....."
Svar
Køber du brugt inden for EU skal du da ikke bevise at der tidligere er betalt told/moms. Hvad så med hele brugt markedet for ikke at tale vintage? Her aner man da ikke hvor uret oprindeligt er købt og om der er betalt told/moms. Det er muligt den oprindelige køber skal men det er da ikke din hovedpine. Hvad gør man så med mange andre luksus varer? Køber du brugt bil hænger du da heller ikke på gamle ubetalte fartbøder.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Kim T Skrev:Generelt er det vel kun et problem med garanti sager, eller helt specielle sager som denne.

Jeg mener...et ur som kan serviceres af en "uafhængig" og er ude af garanti.
Så er det vel irrelvant, eller hvad ?

Ja selvfølgelig. Jeg kunne også leve med fejlen, men så har jeg jo ikke noget hvis der sker noget. Ved jo ikke hvad det i sidste ende vil betyde.

Men nu ryger det retur og jeg må knække det med tolden. Til gengæld kan jeg få en massiv bezel og sort skive......., så det skal nok gå. Så blev det da en keeper...., da jeg jo aldrig får pengene igen Icon_e_wink Icon_e_wink

Er sikker på at de vil kræve en form for dokumentation. Om det så er kvittering for køb, eller bytte. Her er jeg så sikker på, at de nok skal sikre om sælger eller bytter har styr på fortoldningen.

Men ja jeg sikrer mig en anden gang og havde ikke set det komme, for typisk kan man jo klare de fleste ting hos urmager i DK.
Svar
KlausM Skrev:Køber du brugt inden for EU skal du da ikke bevise at der tidligere er betalt told/moms. Hvad så med hele brugt markedet for ikke at tale vintage? Her aner man da ikke hvor uret oprindeligt er købt og om der er betalt told/moms. Det er muligt den oprindelige køber skal men det er da ikke din hovedpine. Hvad gør man så med mange andre luksus varer? Køber du brugt bil hænger du da heller ikke på gamle ubetalte fartbøder.
Mvh
Klaus
Hvis jeg havde solgt uret til Torben, ville det jo være mit problem i dette tilfælde. Som i øvrigt ville være næsten umuligt at forudse.... Ellers er det jo ikke noget problem, da urene ikke skal sende ud af EU, men kan serviceres i DK.
Svar
KlausM Skrev:Køber du brugt inden for EU skal du da ikke bevise at der tidligere er betalt told/moms. Hvad så med hele brugt markedet for ikke at tale vintage? Her aner man da ikke hvor uret oprindeligt er købt og om der er betalt told/moms. Det er muligt den oprindelige køber skal men det er da ikke din hovedpine. Hvad gør man så med mange andre luksus varer? Køber du brugt bil hænger du da heller ikke på gamle ubetalte fartbøder.
Mvh
Klaus

Nej som tidligere skrevet tror jeg du har ret, men som jeg kender systemet, så vil de have oplysninger af mig, hvor uret så kommer fra og der sender jeg den videre til sælger eller bytter. Men det kan være at det toldpligtige bortfalder ved første salg eller bytte og vi derfor ikke skal bekymre os?????

I sidste ende er det jo min egen skyld, at jeg ikke sikrede det.

Men f.eks. hvis du køber et stjålet ur, så hænger du også på den, så ved ikke hvordan reglerne er.............

Et andet eksempel kunne være en gut, som har kørt en bil til DK uden afgift. Han sælger den så videre og her bortfalder afgiften vel heller ikke??????
Svar
Har du købt uret brugt Claus inden for EU kan jeg heller ikke se det er dit problem.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Har du købt uret brugt Claus inden for EU kan jeg heller ikke se det er dit problem.
Mvh
Klaus
Måske ikke, men i Torben's tilfælde havde jeg rent faktisk købt uret af Peter, som så ender med at bytte med Torben, og Peter fik derfor uret retur. Havde jeg solgt uret til Torben, ville jeg påtage mig at betale tolden......
Svar
Claus Tukjær Skrev:
Mvh
Klaus
Hvis jeg havde solgt uret til Torben, ville det jo være mit problem i dette tilfælde. Som i øvrigt ville være næsten umuligt at forudse.... Ellers er det jo ikke noget problem, da urene ikke skal sende ud af EU, men kan serviceres i DK.

For mig er det ikke et spørgsmål om skyld, men et faktum er der pludselig kan opstå problemer, som bliver meget besværlig uden relevant dokumentation. Jeg er ligeglad hvem der har haft uret i hænderne - hvorfor skulle andre have tænkt på faktumet, når jeg ikke selv har gjort det.

Tænk hvor mange ure af mikromærker og Seiko, som sælges fra UK, eller andre EU lande, som alle oprindeligt kommer fra østen???????????, så det er da ikke sådan lige til, men jo også kun i et tilfælde som mit, hvor leverandøren vil udskifte kasserne pga. forkert anvendt bronze. Jeg kunne jo bare lade uret være, men omvendt så gør de det jo ikke for sjovt skyld..........
Svar
Jeg kan godt følge dit scenarie Torben men det er noget nemmere at holde styr på biler og der er et system på plads til dette plus der er tale om noget større beløb.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)