En lille video af mit nye ur
#11
Miwes Skrev:Så forklaringen må jo være den mekanik der trods alt er i et quartzur også kan tage skade eller tager jeg helt fejl?

Næ, da det er en tilsvarende mekanisme. Princippet i datomekanismen på analoge kvarts ure er, ren funktionsmæssig, det samme som på et mekanisk ur, hvis man skal forklarer det kort. Der er selvfølgelig undtagelser, som f.eks. Seikos Perpetual værker...
Svar
#12
Citat:"Miwes"Det var noget med at mellem 21.00 og et stykker over midnat
Nemlig og et par timer mere, hvis der også er "dag" funktion i uret. Denne skifter nemlig normalt lige efter datoen er faldet på plads.

I værker med dato sidder oftest et tandhjul med en lille tap på, denne tap rammer/røre ved datokransen i 3-4 timer i løbet af et døgn (ca mellem kl 21-01) og hvis du tvinger uret til, at skifte dato imens de har indgribning, skal der ikke meget til før du får vredet nogle af hjulene i uret fra hinanden.
Jeg fandt lige mikroskobet frem og et par gamle værker så du kan se hvordan og hvorledes:
Svar
#13
og her er resten
Svar
#14
Fine illustrerende billeder isbjørn - tak
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#15
Super!....mange tak for din fine forklaring Icon_e_smile

Vh. Michael

ps. smider lige et par friske billeder taget med mit kompaktkamera - Olympus Pen

İmage

İmage
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#16
Mit Jaguar ur er faktisk det eneste af mine ure, hvor bagpladen er skruet fast med 4 små skruer, men "normalt" skrues bagplader på med et stort gevind og det er vel den bedste løsning, når man taler om at uret kan tåle at komme under vandet i mere eller mindre grad. Jeg havde pladen af for at rense den lidt ekstra grundigt, da jeg oplevede at få noget udslet der hvor pladen lå mod huden. Nu er det væk og der er ikke flere problemer, så et eller andet har der været.

Jeg rensede bagpladen med acetone og vaskede den efterfølgende og selvom det er en lidt voldsom procedure, så virkede det. Pakningen blev smurt med et tyndt lag syrefri vaseline (tror jeg det er) det er indkøbt sammen med en masse urmager-værktøjer.

Måske nok lidt et mærkeligt indlæg, men andre har vel også oplevet noget ligende, altså det med at rense bagpladen ekstra grundigt og så har det faktisk virket på hvad der kunne minde om allergi. Jeg fik også det råd at uret kunne ligges i utralyd-rens, men det kan jeg ikke forestille mig at uret kan holde til.

Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#17
Ååååååhhhh neeeej!
Citat:Jeg fik også det råd at uret kunne ligges i utralyd-rens, men det kan jeg ikke forestille mig at uret kan holde til
der er en tråd omkring det emne herinde med mange delte meninger, så det vil jeg slet ikke komme ind på! Icon_e_wink

Ja det lyder lidt voldsom, at du ligefrem har været nød til at rense det med acetone allerede. dit ur er jo ikke speciel gammelt. men virker det er det jo fint Icon_e_smile

Jeg oplever ind i mellem, at hvis nogle kunder har problemer med såkaldt allergi. er det ikke altid fordi de er overfølsom over for nikkel. men ofte deres egen snavs under uret som ikke bliver renset af nogle gange. en anden ting kan være en lille bitte grat (på f.eks. en skrue, som har været løsnet) eller en skarp kant på undersiden af uret, som producenten ikke har været omhyggelig nok med at fjerne.

og jo en skrue bagkasse er, at fortrække. frem for en bagkasse med skruer. En skrue bagkasse er nemmere, at få tæt. Men Citizen´s gamle pingo ur, var der altså skruer i alligevel. så det er slet ikke umulig, at få dem tæt til 200m alligevel Icon_e_smile

p.s Jeg ville ALDRIG smide et helt ur i ultralydskaret! Lænke Ja, men så rens og vask kassen i hånden Icon_e_wink
Svar
#18
Isbjørn Skrev:Ååååååhhhh neeeej!
Citat:Jeg fik også det råd at uret kunne ligges i utralyd-rens, men det kan jeg ikke forestille mig at uret kan holde til
der er en tråd omkring det emne herinde med mange delte meninger, så det vil jeg slet ikke komme ind på! Icon_e_wink

Ja det lyder lidt voldsom, at du ligefrem har været nød til at rense det med acetone allerede. dit ur er jo ikke speciel gammelt. men virker det er det jo fint Icon_e_smile

Jeg oplever ind i mellem, at hvis nogle kunder har problemer med såkaldt allergi. er det ikke altid fordi de er overfølsom over for nikkel. men ofte deres egen snavs under uret som ikke bliver renset af nogle gange. en anden ting kan være en lille bitte grat (på f.eks. en skrue, som har været løsnet) eller en skarp kant på undersiden af uret, som producenten ikke har været omhyggelig nok med at fjerne.

og jo en skrue bagkasse er, at fortrække. frem for en bagkasse med skruer. En skrue bagkasse er nemmere, at få tæt. Men Citizen´s gamle pingo ur, var der altså skruer i alligevel. så det er slet ikke umulig, at få dem tæt til 200m alligevel Icon_e_smile

p.s Jeg ville ALDRIG smide et helt ur i ultralydskaret! Lænke Ja, men så rens og vask kassen i hånden Icon_e_wink

Jeg burde måske også lige nævne at grunden til at jeg brugte så skrappe midler som acetone, var at efter jeg havde taget det klistermærke af der sad bag på uret af, så var der en eller anden belægning, som ikke i første omgang virkede som noget særligt og jeg fandt det ikke irriterende på nogen måde, men efter noget tid og diverse badeture, så skete der noget med den hinde eller de rester der åbenbart sad på bagpladen og derfor valgte jeg at rense med så kraftige sager. Jeg tog pladen af for ikke at gøre skade på evt. andre dele af uret, men ellers noget jeg aldrig har oplevet tidligere ved et ur.

Sjov du nævner det med pingo-uret, for det jeg har er med almindelig skrue-bagkasse og på et tidspunkt faldt jeg over et i helt sort og med guldfarve på enkelte dele, men det der afholdte mig for at købe det var at der netop blev brugt skruer til at fastgøre bagpladen, så troede derfor at handlede om et "fake" ur på en aller anden måde, men senere læste jeg et sted at den var god nok, der var blot tale om en ældre udgave af pingo-uret.

Jeg må lige nævne, med hensyn til utralyd og rensning af ure, det kunne jeg aldrig finde på Icon_e_wink

Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)