Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Baun Skrev:Jeg kan ikke helt gennemskue det geodoc - har du købt gnomen og venter på at få den hjem - i så fald stort tillykke!
vh baun
Hej Baun - desværre er "gnomen" endnu ikke på vej hjem.
Men beslutningen om anskaffelsen har gennem årene (suk) taget betydelig fasthed. Desværre har min omfattende informationsjagt om uret også gjort mig lidt kræsen.
Jeg er enig med dig om ræsonnementet, "Klip en tå og hug en hæl" - altså det kompromis, der uvægerligt kommer, når et ur besnærer en med alle andre parametre end lige netop størrelsen.
Den lille "finte" med mit indlæg er også at påpege, at skydelæren ikke bør bruges som eneste kvalitetsparameter.
I hvert fald er jeg selv kommet til erkendelsen, at når et vintageur taler med så store horologiske bogstaver, med en fortættet urhistorie og tårnhøje horologiske kvaliteter...
.... så må jeg "æde" den lille størrelse, og desto mere fryde mig over "at der er noget spændende og enestående inden i"
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Svar: 2,792
Tråde: 143
Modtaget Likes: 126 i 62 svar
Givet Likes: 22
Jeg plejer kun at kigge efter "store" ure, over 42mm, men en af mine bedste venner har købt et vintage omage, og det er godt nok lækkert!
Jeg er ved at overbevise mig selv(og min kæreste) om at jeg har råd til et nyt ur.
Jeg er på su, men syntes jeg har set at omega fra 60'erne ikke behøver koste alverden.
Hvad er "Best value" vintage omega indenfor 4-5?
Kan man finde noget der er semi vandtæt?
Gerne noget med den lille sekundviser.
Gerne noget hvid eller creme skive.
Hvad mener alle i omega kendere er det smarte valg?
Vh
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
kristofferJ Skrev:Hvad er "Best value" vintage omega indenfor 4-5?
Kan man finde noget der er semi vandtæt?
Gerne noget med den lille sekundviser.
Gerne noget hvid eller creme skive.
Hvad mener alle i omega kendere er det smarte valg?
Vh
Der er masser af muligheder i 30 urene (kaliber 30 og dens nære efterfølgere ex 267)
De vil mange gange være 34-35 mm men kan også fås i 38 mm faktisk, som de to her viste er eksempler på. De kan findes inden for dine 4-5.000 kr

og så en 34 mm

Check vintage ure for ure til salg - sjovt der ikke er en katagori for omega 30 faktisk
Der kan også være nogen herinnde der kan hjælpe
vh
•
Svar: 2,792
Tråde: 143
Modtaget Likes: 126 i 62 svar
Givet Likes: 22
Hvad hedder den på billed nr2?
Den er virkelig flot og helt simpel, mums!
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
kristofferJ Skrev:Hvad hedder den på billed nr2?
Den er virkelig flot og helt simpel, mums!
Som jeg har det noteret (uret er ikke hos mig lige nu men nede hos de andre i boksen) er det en ref 2890-2 - med kaliber 267 (en 30'er = kommer fra kalibter 30 som er 30 mm i værkstørrelse) og den er fra 1959 iflg. værksnummeret.
Den er lige knapt 38 mm så absolut stor for sin tid. Sidst den var hjemme, gled den ud af den bestikpose jeg har ure i, og hoppede ned af trappen, 6 trin direkte, og derfra videre helt ned til første salen. Da var jeg sikker på den var kaput og skulle til rep - men næh - den blev trukket op og gik som altid fint og præcist. De der gamle vintage sager er ret seje af og til
vh
•
Svar: 420
Tråde: 27
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Jeg mener IKKE det er en gnom. Er selv på udkig efter en...
Jeg har flest ure i området 35 til 40 mm og har faktisk solgt et ur ( Panerai) fordi jeg ikke gik med det pga størrelsen (= for stort)
Jeg tror også at +42mm er et mode fænomen. Men omvendt er der mere og mere individualisme blandt urfolket. Så jeg er ikke sikker på interessen forsvinder, tror blot vi på sigt nærmer os de 40mm..
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
•
Svar: 777
Tråde: 45
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Geodoc Skrev:Mit afrundende pip skal være: "Størrelse er væsentlig; men kan næppe siges at være en endimensional kvalitetsparameter".
Helt enig, Geodoc.
Jeg kunne da ikke drømme om at lægge et bestemt størrelses-dogme ned over min horologiske interesse. Historie, værk, skive, design o.s.v. er mindst lige så vigtige elementer for mig.
Det er da et fantastisk ur, du har kastet din kærlighed på
Jeg bruger med stor fornøjelse JLC Reverso på blot 23 mm i bredden:
og PP 3998 på kun 34 mm i diameter:
JK
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
JK Skrev:Geodoc Skrev:Mit afrundende pip skal være: "Størrelse er væsentlig; men kan næppe siges at være en endimensional kvalitetsparameter".
Helt enig, Geodoc.
Jeg kunne da ikke drømme om at lægge et bestemt størrelses-dogme ned over min horologiske interesse. Historie, værk, skive, design o.s.v. er mindst lige så vigtige elementer for mig.
JK
Måske kunne vi faktisk trække den lidt længere:
Størelse er egentlig ikke så væsentlig. Andre parametre, godt som design, bærekomfort, stil, historie, værk, osv. er faktisk vigtigere. Når jeg tænker lidt efter er det vel egentlig sådan det faktisk forholder sig. jeg aftår fra at få ganske få ure i samlingemn pga. størrelse. Jeg kunne fx. sagtens bruge en vintage Ploprof eller en Officer
vh Baun
•
Svar: 766
Tråde: 131
Modtaget Likes: 25 i 15 svar
Pt.. er denne jaeger på armen 46.3mm syntes den passer godt til mig...
Kan dog sagtens gå med 41 mm...
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
•