Jeg fatter ikke sådan noget kan tillades
Bjørn, du giver vel selv forklaringen til slut. Uhrenmagazin lever af annoncer, så hvis en annoncør betaler godt, er det svært at sige nej. Eller sagt på en anden måde: hvis moral er godt, så må dobbeltmoral være dobbelt så godt.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
Sådanne ure kan kaldes meget forskelligt: Hommage, replica, kopi eller olsen. Anvendes navnet "Olsen", skrives det sædvanligvis med forlæggets font, farve og med samme placering.
Uanset navn eller benævnelse, er disse varer fremstillet for: så nidkært som overhovedet muligt at ligne et andet produkt.

Der er kort og godt tale om tyveri.
- "Fabrikanten" med kopifræseren stjæler ganske enkelt andres, ofte mønsterbeskyttede eller patenterede, design og formgivning.

Uanset hvor jeg bliver vidne til kriminalitet, tillader jeg mig at tage afstand fra det.
Desværre har jeg ikke den "intellektuelle overhøjde" til at sige: Ja sådan noget finder jo sted, det er bare en hommage eller det er da meget underholdende.
"Industrien", der producerer disse varer er fræk, æreløs og kriminel.

Man må gerne kalde mig "The last boy scout"; men jeg nægter at sætte overliggeren så lavt, at jeg forholder mig ligegyldigt til, eller blot trækker på skulderen af tyveri.
Jeg ved godt, at jeg ikke kommer nogen vegne med min indignation; men udbeder mig - ligesom KlausM så glimrende benævnte det, Passion og oprigtighed.

Til folk, der bærer sådanne ure (anskaffer tilsvarende varer), kan man sige, "Du kan narre andre; men aldrig dig selv".

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Geodoc Skrev:Man må gerne kalde mig "The last boy scout"; men jeg nægter at sætte overliggeren så lavt, at jeg forholder mig ligegyldigt til, eller blot trækker på skulderen af tyveri.

Af en eller anden uransagelig grund toner der sig altid et billede af Oberst Hackel fra Matador frem for mit indre, når jeg læser dine post Geodoc (og det er skam en ros Icon_e_wink ) Man forventer næsten at du vil afslutte en post som den ovenstående med "..om jeg så skal trække blank!" Icon_e_smile

Skal din post forstås således at du agter at gøre mere i denne sammenhæng eller var det bare udtryk for din holdning til denne slags humbug (som jeg iøvrigt også deler med dig)?

God dag til alle
Svar
Som lovgivningen i Danmark er nu, er det den krænkede part, der skal rejse sagen. I dette tilfælde vil det sige f.eks. Panerai, eller deres repræsentant i landet, Klarlund, er berittiget til at rejse sagen. Vi andre kan bare se på. Jeg har, for et par år siden, konntaktet Klarlund i forbindelse med nogle andre fakes, der var til salg, og det virkede ikke, som om de havde resourcer til at gå ind i sagen. Jeg tror det er for dyrt i forhold til problemts omfang. Som det er skrivet i tidligere indlæg om samme emne, så er der nok ikke nogen af dem, der køber disse kopiure, der ville købe den ægte vare.
Med venlig hilsen

Lars

Svar
Jeg har nu aldrig opfattet det som ulovligt så længe de sætter deres eget navn på.

Er det det?

vh baun
Svar
Stinger Skrev:
Geodoc Skrev:Man må gerne kalde mig "The last boy scout"; men jeg nægter at sætte overliggeren så lavt, at jeg forholder mig ligegyldigt til, eller blot trækker på skulderen af tyveri.
Af en eller anden uransagelig grund toner der sig altid et billede af Oberst Hackel fra Matador frem for mit indre, når jeg læser dine post Geodoc (og det er skam en ros Icon_e_wink ) Man forventer næsten at du vil afslutte en post som den ovenstående med "..om jeg så skal trække blank!" Icon_e_smile

Skal din post forstås således at du agter at gøre mere i denne sammenhæng eller var det bare udtryk for din holdning til denne slags humbug (som jeg iøvrigt også deler med dig)?

God dag til alle
Næh! - "jeg trækker ikke blank" Icon_e_wink ; men forbeholder mig ret til en etisk holdning til "denne slags humbug"

Svar
Baun Skrev:Jeg har nu aldrig opfattet det som ulovligt så længe de sætter deres eget navn på.

Er det det?

vh baun

Det tror jeg ikke, at lægmand kan afgøre. Designpatenter kan sikkert være svære at vurdere. Hvis Bell & Ross eller Panerai har registreret patenter på deres designs, så er der nogle af de ure, som de sælger, der kommer meget tæt på.
Med venlig hilsen

Lars

Svar
Geodoc Skrev:
Stinger Skrev:

God dag til alle
Næh! - "jeg trækker ikke blank" Icon_e_wink ; men forbeholder mig ret til en etisk holdning til "denne slags humbug"

Ok - men jeg vil godt stille spørgsmål ved om det ikke også er uetisk at fremstille et ur til 2 k - og sælge det til 20 K og bilde folk ind at hvis de køber det bliver de nærmest til "James Bond"?

Min far plejer at sige: "Folk vil bedrages - og de blir' det". Min far arbejdede 30 år i reklame branchen!

Hvodan og hvem skal være overdommer?

Hvis det er ulovligt er sagen klar... ellers er den meget uklar, synes jeg!

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Jeg har nu aldrig opfattet det som ulovligt så længe de sætter deres eget navn på. - Er det det?
vh baun
En af de mest spektakulære sager om kopi produkter er denne
I denne sag kaldte plagiatmageren sit produkt: "Royal Classic", og ikke ved originalens navn: "Global".
Sø- & Handelsrettens kendelse i sagen fremgår her.

Som jeg læser kendelsen kunne plagiatmageren have kaldt kniven "Glubal", "Olsen" eller hvad det nu måtte være....
.... han blev kendt uberettiget til at forhandle produktet, og tilpligtet til for egen regning (i nærvær af en af sagsøger udpeget person), at destruere samtlige knive.

I den forbindelse fulgte JP sagen nøje, og supplerede med et TV spot fra en hemmelig adresse i Jylland, hvor Told & Skat har opstillet en "shredder".
.... Ohhhh det var en fryd at se en kollektion af "Arne Jakobsen stole" blive væltet ned i gabet på "uhyret", og 15 sekunder senere blive spyttet ud i stykker på ikke over 5 cm. Icon_mrgreen

PS. - Baun, bliv nu ikke fristet til at supplere din samling med "Umega" eller "Konstellation" - selv om man ikke kan se forskel Icon_e_wink
Svar
Nu mangler jeg desværre referencer, men jeg mener bestemt, at jeg kan huske en sag, hvor en engelsk producent af stole, der ligner "Ægget", netop ikke blev kendt skyldig og fik eller får lov til at fortsætte med at producere, markedsføre og sælge dem. Producenten hævder ikke, at det er de originale.

Jeg tror desværre ikke den kommer længere end til Geodocs kommentar om at andre måske kan narres; men man kan ikke narre sig selv.

Ak ja - verden vil bedrages.

/Bjørn.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)