Svar: 1,094
Tråde: 196
Modtaget Likes: 143 i 54 svar
Givet Likes: 9
Jeg tilslutter mig koret "ikke-windere". Alt andet lige må winderen slide mere end at skulle stille dato/tid hver anden måned eksvis. Jeg har en 7-8 auto Omegaer - og de kører super - uanset at de kun kommer på armen hver 2. måned. Derudover så stiller jeg ALDRIG dato - skal ikke bruge den funktion på uret. Medmindre der er "lige i nærheden af hvad den skal være". Men jeg filer aldrig 28 omgange for at stille den.
Det fungerer fint for mig.
•
jacob jensen
Unregistered
Betyder det så at du går med et ur hvor dato visningen nogle gange ikke passer
så kunne vi ikke være mere forskellige.
•
Svar: 537
Tråde: 34
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
hmmm, så meget slider det næppe at stille datoen hver anden måned, eller 6 gange årligt eller 60 gange hvert 10 år, eller....
Selv sparer jeg også på tidsindstillingen, jeg kigger i urkassen og tjekker med mobilen, hvilket ur er tættest på real-time og så får det lidt armtid(NOT). Arbejdsgiveren fik mig på andre tanker....
men winderen tror jeg beror meget på hvilke urvaner man har. Umiddelbart ville jeg mene at det ville skåne uret at bruge winder, hvis regelmæssigheden af brug lå tæt opad urets gangreserve, ellers ikke. Slitagen må jo bero på friktion, og til at forhindre friktion benyttes smøring. Smøringen selv har også en levetid(viskositet). Lidt det samme som at tygge et tyggegummi, som på et eller andet tidspunkt bliver det tungt at tygge(øget friktion), på grund af opbrugt spændstighed(viskositet). Almindelige smøremidler mister også viskositet uden at benyttes ved oxidering(åbnet emballage), men det burde jo i teorien ikke være et tema i et moderne vand- og lufttæt ur.
•
Svar: 2,356
Tråde: 261
Modtaget Likes: 6 i 4 svar
Givet Likes: 0
Talte med Krognos på Frederiksberg tidligere i dag og spurgte ind til forholdet omkring brug af windere: Hans vurdering var, at der på ingen vis var problematisk at bruge en winder til mekaniske ure. Så hans dom må karakteriseres som et entydigt 'go'.
•