Urwindere eller en urkasse.
jacob jensen Skrev:At uret skulle direkte slides i en winder lyder lidt mærkeligt for mig det er jo lavet til
at blive brugt(se´lige de test/tæsk uret får fra fabrikken)

I min winder sidder urene som en lille udstilling det er også et meget stort plus for mig
jeg kigger til dem hver dag selvom jeg ikke skal have et på Icon_e_biggrin
Ja ligesom en bil er beregnet til at køre, men desværre du, det slider på den, så jeg kan ikke se det er mærkeligt

At de sidder flot i en winder, og det er en sjov sag og udstilling, den køber jeg helt - også at det KAN være en fordel hvis man ikke ryger i problemer med datoen i forbindelse med månedsskift - eller - no go still
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
du kan måske have fat i noget men jeg mener stadigvæk ikke der er noget at være
bange,for winder eller ej så skal urene jo stadigvæk have service.

Har aldrig hørt noget om at ure i winder skal have mere service end dem der bare ligger
hverken fra urmagere eller andre.

Så still go fra min side
Svar
jacob jensen Skrev:du kan måske have fat i noget men jeg mener stadigvæk ikke der er noget at være
bange,for winder eller ej så skal urene jo stadigvæk have service.

Har aldrig hørt noget om at ure i winder skal have mere service end dem der bare ligger
hverken fra urmagere eller andre.

Så still go fra min side
Ja - jo - måske - men jeg har mange ure fra 1960 - 1970 som går fint og har haft en eller ingen service, og jeg tror ikke det havde været sådan hvis de havde gået hele tiden (TROR - jeg har inget bevis, men lyder det ikke sandsynligt?)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
nogle siger jo at de skal have service så du har nok ret kommer an på ens overbevisning,da jeg handlede mit JLC sagde jørgen krognos service om 5 år ingen spørgsmål om winder.

Jeg ved at han ved mere om ure end mig så personlig retter jeg mig efter det
det 10 kr værk der ligge i mit ORIS er jeg ikke så bekymret for,det tager jeg som
det kommer skulle der ske en skade pga manglende service så er det billigt at rep på.
Svar
Der har været flere diskussioner om hvorvidt windere er godt eller skidt, både her og på timezone, og det har bl.a. været argumenteret at den langsomme bevægelse i winderen er anderledes end den bevægelse, uret er bygget til, og at det derfor kunne give andet og/eller større slid. Husk iøvrigt, at det ikke er alle værker, der trækkes op ved rotation begge veje - en af winder-fabrikkerne (vist en i Østrig, der hedder et navn begyndende med "A") har detaljerede oplysninger på hjemmesiden. Sund fornuft er nok det bedste måde at sikre sig på!

Jeg har selv en winder, som ikke anvendes konsekvent, men som jeg bruger, når jeg gerne vil være sikker på at holde liv i et af mine ofte brugte ure, medens et andet er på armen nogle dage.

/Bjørn.
Svar
Jeg tror, Bjørn tænker på firmaet Orbita, som laver nogle meget fine og dyre urbevægere.

På deres hjemmeside er der en database med informationer om masser af ure og deres "behov" for bevægelse.

http://www.orbita.ch/index_eng.htm

Klik på Support i venstre side

Jens-Kristian
Svar
Jeg tilslutter mig koret "ikke-windere". Alt andet lige må winderen slide mere end at skulle stille dato/tid hver anden måned eksvis. Jeg har en 7-8 auto Omegaer - og de kører super - uanset at de kun kommer på armen hver 2. måned. Derudover så stiller jeg ALDRIG dato - skal ikke bruge den funktion på uret. Medmindre der er "lige i nærheden af hvad den skal være". Men jeg filer aldrig 28 omgange for at stille den.

Det fungerer fint for mig.
Icon_+1
Svar
Betyder det så at du går med et ur hvor dato visningen nogle gange ikke passer
så kunne vi ikke være mere forskellige.
Svar
hmmm, så meget slider det næppe at stille datoen hver anden måned, eller 6 gange årligt eller 60 gange hvert 10 år, eller....

Selv sparer jeg også på tidsindstillingen, jeg kigger i urkassen og tjekker med mobilen, hvilket ur er tættest på real-time og så får det lidt armtid(NOT). Arbejdsgiveren fik mig på andre tanker....

men winderen tror jeg beror meget på hvilke urvaner man har. Umiddelbart ville jeg mene at det ville skåne uret at bruge winder, hvis regelmæssigheden af brug lå tæt opad urets gangreserve, ellers ikke. Slitagen må jo bero på friktion, og til at forhindre friktion benyttes smøring. Smøringen selv har også en levetid(viskositet). Lidt det samme som at tygge et tyggegummi, som på et eller andet tidspunkt bliver det tungt at tygge(øget friktion), på grund af opbrugt spændstighed(viskositet). Almindelige smøremidler mister også viskositet uden at benyttes ved oxidering(åbnet emballage), men det burde jo i teorien ikke være et tema i et moderne vand- og lufttæt ur.
Svar
Talte med Krognos på Frederiksberg tidligere i dag og spurgte ind til forholdet omkring brug af windere: Hans vurdering var, at der på ingen vis var problematisk at bruge en winder til mekaniske ure. Så hans dom må karakteriseres som et entydigt 'go'.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)