Vintage Diver
Det kan aldrig vara fel att samla Vintage Divers ! I mina ögon är dock formatet lite för litet, jag föredrar dykare över 40mm.
Gillar du den så slå till !
27 årig klocknörd - gillar Certina dykare...
Svar
Snogge Skrev:Det kan aldrig vara fel att samla Vintage Divers ! I mina ögon är dock formatet lite för litet, jag föredrar dykare över 40mm.
Men över 40 mm är inte helt enkelt i vintage - så man får våra nöjd med 38 tycker jag? (vet det går att få men mera begränsat) Anas blir det antingen mycket begränsat i urval, eller ganska dyrt. Jag tycker däremot att krom talar mot – men den är ny och fin – anas ville jag gå efter stål – som också ofta gir mer kvalitet i skiva och värk – hänger ofta ihop i vintage

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
Snogge Skrev:Det kan aldrig vara fel att samla Vintage Divers ! I mina ögon är dock formatet lite för litet, jag föredrar dykare över 40mm.
Men över 40 mm är inte helt enkelt i vintage - så man får våra nöjd med 38 tycker jag? (vet det går att få men mera begränsat) Anas blir det antingen mycket begränsat i urval, eller ganska dyrt. Jag tycker däremot att krom talar mot – men den är ny och fin – anas ville jag gå efter stål – som också ofta gir mer kvalitet i skiva och värk – hänger ofta ihop i vintage

vh

Helt rätt ! Men har man lite tjockare handleder som jag, så försvinner klockor under 40mm. Obrukbara. Tyvärr är större dykare lite av en trend
idagsläget och många är ute efter dom.
Svar
Snogge Skrev:
hannover_dk Skrev:

vh

Snogge Skrev:Helt rätt ! Men har man lite tjockare handleder som jag, så försvinner klockor under 40mm. Obrukbara. Tyvärr är större dykare lite av en trend
idagsläget och många är ute efter dom.

Ja så är det - no question - men har man normale handleder – så går 38 mm alldeles utmärkt i klockar med krans som dykare – De ser ofta lita större ut, men YES moden säger +40 mm. Jag kan leva med 34-36 mm i vintage dress och 38 i dykare- men vet det inte är top moda, men man skall väl inte köpa klockar från 1960-80 för att de skall set ut som 2009 Icon_e_smile
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
Snogge Skrev:Ja så är det - no question - men har man normale handleder – så går 38 mm alldeles utmärkt i klockar med krans som dykare – De ser ofta lita större ut, men YES moden säger +40 mm. Jag kan leva med 34-36 mm i vintage dress och 38 i dykare- men vet det inte är top moda, men man skall väl inte köpa klockar från 1960-80 för att de skall set ut som 2009 Icon_e_smile
vh

Tyvärr så har du väldigt liten urtavla om klockan är 38mm med vridring. Dressare har ju oftast tavla/glas ända ut och uppfattas då som större.

Även om små storlekar var det som gällde, så ansågs ju just dykare som "verktyg" och många av dessa var ju rejäla även på 60/70-talet.
Storlekar på över 42mm var inte alltför ovanligt. Aquadive 50 tex, är ju större än Ploprofen ! Icon_e_surprised
Sen att dagens mode styrs av stora, kraftiga klockor är något som säkert kommer att ändras för att sedan komma tillbaka efter några år/årtionde.
Många följer dagens mode genom att välja större vintage dykare - inget fel med det.
Svar
Snogge Skrev:
hannover_dk Skrev:
Snogge Skrev:Ja så är det - no question - men har man normale handleder – så går 38 mm alldeles utmärkt i klockar med krans som dykare – De ser ofta lita större ut, men YES moden säger +40 mm. Jag kan leva med 34-36 mm i vintage dress och 38 i dykare- men vet det inte är top moda, men man skall väl inte köpa klockar från 1960-80 för att de skall set ut som 2009 Icon_e_smile
vh

Tyvärr så har du väldigt liten urtavla om klockan är 38mm med vridring. Dressare har ju oftast tavla/glas ända ut och uppfattas då som större.

Även om små storlekar var det som gällde, så ansågs ju just dykare som "verktyg" och många av dessa var ju rejäla även på 60/70-talet.
Storlekar på över 42mm var inte alltför ovanligt. Aquadive 50 tex, är ju större än Ploprofen ! Icon_e_surprised
Sen att dagens mode styrs av stora, kraftiga klockor är något som säkert kommer att ändras för att sedan komma tillbaka efter några år/årtionde.
Många följer dagens mode genom att välja större vintage dykare - inget fel med det.
absolut inget fel - jag jag står fast på att det inte är många på/över 40 mm i vintage - 38/40 var vanligt - över finns yes - men tyvär - men inte många
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Icon_e_smile

Många märken som tillverkade dykare (iaf 70-tal) hade någon modell/er som var lite större. Men allt beror ju på vad man menar med "många".
Visst finns det fler av den mindre modellen, och till billigare priser. Men det är långtifrån omöjligt att hitta +40mm vintage dykare.

Några exempel...

İmage

İmage
Svar
Snogge Skrev::)
Himmel och hav – Några exempel Icon_cool – ja – det får man säja – Jag har bara en liten sak mot dom – för många cusion formade – vilket inte als var ovanligt, speciellt om man skall up i storlek – och inte als fel, bara min smak – men vilken samling Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Fede divers, Snogge ... og du skal ikke høre på ham, Hannover: Cushion cases er for fede Icon_cool Glad for at kunne se et par Seiko divere dernede i dybet af din kasse ... Send endelig en af dem over til mig, hvis du kun vil have schweizere Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Fede divers, Snogge ... og du skal ikke høre på ham, Hannover: Cushion cases er for fede Icon_cool Glad for at kunne se et par Seiko divere dernede i dybet af din kasse ... Send endelig en af dem over til mig, hvis du kun vil have schweizere Icon_e_wink
Jeg kan ikke engang begrunde andet end med øjnene hvorfor jeg lige er lidt imod cushion - ikke bare i divers men i "dress" omega - eterna osv - der er et eller andet der - men OK send bare nogen af dem over til mig så vil jeg være villig til at vænne mig til dem - god nat Icon_e_biggrin
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)