03-04-2009, 08:33 PM
hannover_dk Skrev:Jeg er heller ikke så pivet så i de finisherede værker er kig ind OK for mig. Der er mange (måske ikke os herinde) som vil se "dikkeværket" (lyder faktisk halvsjofelt Baun?) og er der gjort noget ud af finish (ikke bare en malet skure) så OK og Omegas Co-Axial ville jeg også finde ok i dress ur med glas bagsideHar med interesse fulgt debatten om glasbagkasserne, og må beskæmmet erkende at jeg har et ur med glasbagkasse.
vh
- er oven i købet er glad for det, og finder det spændende.
Det er en SPM PRO med kaliber 1863.
Når man betragter værket, der sandt for dyden ikke er en horologisk perle, kan man se, at broerne er finisherede med geneve slibning.
I forhold til standardværket er 22 dele udskiftede og alle skruer er erstattede med højglanspolerede ditto.
Det ses også, at der er tilføjet anglage på broer og værkdele.

.... sammenligner man med nedenstående billede (standardværket), er forskellene iøjnefaldende.

Min fascination af værket går således ikke i så høj grad på dets horologiske skønhed;
men i højere grad på, at producenten har gjort sig stor umage for at dette standardværk skal fremstå ekstraordinært smukt.
Men jeg må naturligvis give Mads ret, at de prismæssigt lavt rangerede værker sjældent har noget horologisk "stort" at byde på.
Tilsvarende.... at glasbagkasse ofte kan have karakter af "gimmic" - omend jeg i dette tilfælde glæder mig over det ærligt udførte stykke håndværk.
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)