Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed?
#11
Køb et billigt Timegrapher fra eBay (ca. kr. 1.100 - 1.200) valg en sælger som driver sin forretning fra UK (= ingen moms, told & bøvl) og tjeck dit ur med det.
Jeg går efter +/- 5 sek. nøjagtighed og det har absolut ikke været besværligt - hverken med kr. 1.500 Seiko eller et Rolex for lidt mere Icon_blink
Alle moderne ure kan justeres dertil, både billige og dyre. Med det forbehold at urværket er rent / efterset indenfor nogle år.
COSC standard er ikke noget mirakuløst fra præcisionens overdrev. Måske var det en gang for 50 år siden når produktionsmetoder var lidt tungere end i dag og lubrikanterne / olierne ikke helt så udviklede end pt.
Det største forhindring i den her slags justering er det at urmagerne gider ikke at justere et ur fem - seks ganger (det kan det kræve at opnå præcisionen) og / eller kunden vil ikke betale for de samme fem - seks behandlinger det eventuelt kræver.
Og husk at det timegrapher / andre instrumenter viser, er ikke 100% sandheden. Dit brugsmønster er meget afgørende. Ur avancerer og taber alt beroende på stillingen det ligger. Og går du 24/7 med dit ur er du nødt til at teste præcisionen manuelt. En uges observationstid burde være nok.
Eksempel: Når timegrapher viser at min Submariner avancerer 7 sekunder i døgnet når den står skiven opad i timegrapher, skal jeg få den justeret ikke 7 sekunder bag, men omkring 3 - 4 sekunder for at uret vil gå +/- 0 sek. når jeg har det på døgnet rundt.
Man kan ikke måle sig til alt.

Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
[-]
  • pbr
Svar


Beskeder i denne tråd
RE: Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - af TioMalo - 24-03-2017, 02:17 PM



Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)