31-03-2012, 10:50 AM
Jeg er overbevidst om at man får mest ur for pengene i den billige ende. Man kan faktisk godt producere et fint ur med et godt værk til under 2 K. Seiko oa. beviser dette hver eneste dag.
Pris og kvalitet følges ikke ad indenfor luksusvare, hvor brandværdi, image, design, street-credit og andre ret subjektive (eller følelsesmæssige) kvaliteter betyder meget for prisen.
Hvis man vil have et Omega må man betale hvad et Omega koster
Hvis man vil have et Rolex må man betale hvad et rolex koster
OSV.
Det er jo en del af selve værdien "at de er dyre".
Hvis der er nogensomhelst sammenhæng mellem pris og kvalitet, vil man i et koordinatsysten kunne se kurven som en parabel - men med ganske store afvigelser på linjen. Best buy eller value for money (i den tradiotionelle forstand) vil så være før kurven flader ud og ved mærker som ligger under linjen.
Her vil man finde Seiko, Certina, Tissot og en række af mikromærkerne.
Gensalgsværdi og investeringspotentiale er en helt anden historie. Her tror jeg man skal lede i et andet segment - og ofte mærker som ligger over linjen og ofte efter den er fladet ud.
Og jeg mener altså ikke at der er noget nyt i at ure mellem 2 og 10 K kan have en fin kvalitet. Det har de haft al den tid jeg har samlet på ure.
vh baun
Pris og kvalitet følges ikke ad indenfor luksusvare, hvor brandværdi, image, design, street-credit og andre ret subjektive (eller følelsesmæssige) kvaliteter betyder meget for prisen.
Hvis man vil have et Omega må man betale hvad et Omega koster
Hvis man vil have et Rolex må man betale hvad et rolex koster
OSV.
Det er jo en del af selve værdien "at de er dyre".
Hvis der er nogensomhelst sammenhæng mellem pris og kvalitet, vil man i et koordinatsysten kunne se kurven som en parabel - men med ganske store afvigelser på linjen. Best buy eller value for money (i den tradiotionelle forstand) vil så være før kurven flader ud og ved mærker som ligger under linjen.
Her vil man finde Seiko, Certina, Tissot og en række af mikromærkerne.
Gensalgsværdi og investeringspotentiale er en helt anden historie. Her tror jeg man skal lede i et andet segment - og ofte mærker som ligger over linjen og ofte efter den er fladet ud.
Og jeg mener altså ikke at der er noget nyt i at ure mellem 2 og 10 K kan have en fin kvalitet. Det har de haft al den tid jeg har samlet på ure.
vh baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)