15-03-2012, 07:39 PM
ikke særligt langhåret, men som i København, med den mest almindelige option først:
9:03 - tre min over ni
9:12 - tolv min over ni
9:15 - Kvart over ni, et kvarter over ni
9:17 - sytten min over ni
9:20 - tyve min over ni (ti min i halv ti)
9:25 - femogtyve min over ni (fem min i halv ti)
9:30 - halv ti
9:35 - fem min over halv ti, fem over halv ti, femogtyve min i ti
9:40 - tyve min i ti
9:43 - sytten min i ti,
9:45 - Kvart i 10, et kvarter i 10
9:47 - tretten min i ti (9:47)
9:50 - ti min i ti,
9:57 - tre min i ti
Lige en engelsk afslutning. Normalt vil 9:30 jo hedde nine - thirty eller half passed nine. I Yorkshire, hvor de har meget dansk/norsk (nå ja færøsk i sproget) vil det hedde half ten
Og om tal:Gamle hyrder som tæller får i Yorkshire, vil også tælle: en - too - tree - fir - faem - seks - sjuv - eller hvordan det staves - men klart så du forstår de skandinaviske tal hele frem til tyve.
Lidt andet sjovt, når vi kommer op i de danske tal fra 50: Her er 50 lig med halvvejs til tre snese - og det skal så ses med udgangspunkt fra fyrre! - da er man ved 50 halvvejs fra 40 til 3 snese (kort: tres) eller gammeldags langt Tressinnetyve = 3 gange tyve.
På den måde minder vores tal om fransk - 80/firs = fire snese eller firsindetyve (fire sinne tyve) = 4 gange tyve - helt som fransk quatre-vingts
nå det har ikke det store med tiden at gøre
9:03 - tre min over ni
9:12 - tolv min over ni
9:15 - Kvart over ni, et kvarter over ni
9:17 - sytten min over ni
9:20 - tyve min over ni (ti min i halv ti)
9:25 - femogtyve min over ni (fem min i halv ti)
9:30 - halv ti
9:35 - fem min over halv ti, fem over halv ti, femogtyve min i ti
9:40 - tyve min i ti
9:43 - sytten min i ti,
9:45 - Kvart i 10, et kvarter i 10
9:47 - tretten min i ti (9:47)
9:50 - ti min i ti,
9:57 - tre min i ti
Lige en engelsk afslutning. Normalt vil 9:30 jo hedde nine - thirty eller half passed nine. I Yorkshire, hvor de har meget dansk/norsk (nå ja færøsk i sproget) vil det hedde half ten
Og om tal:Gamle hyrder som tæller får i Yorkshire, vil også tælle: en - too - tree - fir - faem - seks - sjuv - eller hvordan det staves - men klart så du forstår de skandinaviske tal hele frem til tyve.
Lidt andet sjovt, når vi kommer op i de danske tal fra 50: Her er 50 lig med halvvejs til tre snese - og det skal så ses med udgangspunkt fra fyrre! - da er man ved 50 halvvejs fra 40 til 3 snese (kort: tres) eller gammeldags langt Tressinnetyve = 3 gange tyve.
På den måde minder vores tal om fransk - 80/firs = fire snese eller firsindetyve (fire sinne tyve) = 4 gange tyve - helt som fransk quatre-vingts
nå det har ikke det store med tiden at gøre
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)