18-12-2011, 10:50 PM
Tukjær Skrev:Jeg har ofte set urforretninger skrive "Privatsalg" under garanti i deres salgsannoncer, nogle gange "sælges for kunde". Dette er vel ikke ok? Skal man ikke altid yde 2 års reklamationsret?
Man kan vel ikke som professionel forhandler, dække sig ind under privatsalg?
Nogle skriver også "1 års garanti".....
Det er min forståelse af reglerne at butikken/nethandleren skal yde 6 mdrs garanti og 18 måneders reklamations ret. (Bevisbyrde er forskellen på de to).
Jeg kan ikke forestille mig et "sælges for kunde" er nok til at omgå den regel hvis der opstår en tvist.
De fleste handlende skriver nok dette for dels at indikere at varen måske ikke er til omgående fremvisning, at de ikke har fuld kontrol over prisen - eller lignende.
I de par år jeg handlede ure professionelt havde jeg måske 3-4 reklamations sager. Den ene var en 3-4 uger gammel breitling der hverken ville det ene eller det andet - den havde Breitling fabriks garanti tilbage. De andre var gaaaamle Rolexer der havde problemer med balancen eller en rotor der var slået skæv. Generelt småting der blev fikset uden de store costs.
Men det er klart at garanti problematikken stiger i takt med at prisen på uret falder. Der er ikke meget ved at smide 3k på en reperation hvis uret er 10.000 værd. Hvis uret er 100k værd er det oftest en kalkuleret risiko.
FH

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)