08-11-2011, 12:21 PM
- Value for Money - Værdi for pengene
Det bedste køb til pengene - best buy
Bedste ur for mig
Bedste investering
Mit bedste køb
Nu er det jo Jesper der har startet tråden og har dermed (til en vis grad
Men mange spændende vinkler kommer der på urkøbet.
Apropos at Rolex (og Omega) kan virke som en rød klud på nogen - og hvorfor dette sker har jeg en teori.
Jeg tror det sker når et mærke "overprises". Altså at man berømmer det for kvaliteter (også kvaliteter som de fleste ikke mener det har) fuldstændig unuanceret - det er bare bedst på alle punkter. Ord som fanatiker og religiøsitet knytter sig til personer, som i den grad er optaget af et brand at al objektivitet og sund fornuft går fløjten - og det er nok det der virker som en rød klud på andre.
Men det er mere kompliceret end som så. Der er nemlig kort afstand imellem at kunne gøre det samme og blive opfattet positivt. En person der er passioneret og facineret af et urmærke lider formentlig også af samme sygdom (som før nævnt) men nu kaldes det positivt for: "Kærlighed gør blind" og man behandler personen lidt overbærende og med et smil når han "overpriser" sit mærke.
Om man havner i den ene kategori eller den anden, tror jeg afhænger af 3 faktorer:
- Den termonologi man benytter sig af
Hvor groft man "overpriser"
og om man, når man "overpriser" sit eget brand, devaluerer andre brands
Det er ofte Omega og Rolex der bliver en "rød klud" for andre - og vi der priser eller overpriser disse brands, kan så tænke lidt over hvorfor det sker.
Men jeg husker da et par situationer hvor et par mærker efter umanerlig meget "overprisning", har virket som en rød klud på mig (Oris og JLC). Oris sagde mig intet på forhånd mens JLC bestemt var et meget respektablelt mærke på alle måder i mit hoved, men på et tidspunkt blev jeg altså lidt træt af at høre denne "overprisning" - og jeg havde umanerlig svært ved ikke at give igen ved at angribe svaghederne hos disse mærker - og det kommer der altså sjældent noget godt ud af.
vh baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)