Diagram og brugervejledning for "L M Ericsson, tidkontroll,
McAllan Skrev:Det er i hvert fald sådan en konstruktion jeg selv ville lave. De alm. gangtyper "lider" jo lidt af at metalflader under spænd glider mod hinanden omend da rigtigt vedligeholdt så har de jo vist sig at være særdeles holdbare.

Der er da også friktion involveret når pendulet skal presse viserværket frem. Icon_question

Personligt tror jeg at en gangtype som grahamsgangen er så udbredt i regulatore, stueure, industri osv. fordi den har en godt kompromis af præcision, holdbarhed og vedligeholdelseskrav.

Man ser jo ure i dag der har gået 100+ år, og hvor hævefladerne skal poleres let (evt. justeres), og gangen fungerer igen som da den var ny. Jeg ved ikke hvor godt den anden type ville fungerer over tid, og hvordan friktionen er. Jeg har aldrig overvejet at bygge noget lign. så har aldrig regnet på det. Måske man skulle det en dag med havde lyst og lidt tid tilovers? Icon_e_smile
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Diagram og brugervejledning for "L M Ericsson, tidkontroll, - af RunesS_phpbb3_import15750 - 01-04-2011, 08:55 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)