Diagram og brugervejledning for "L M Ericsson, tidkontroll,
@ Lars og RuneS

Der kan man bare se...
Jeg troede den type der aktuerede pendulet var rimeligt almindelige, men var da godt klar over begge principper findes.

Det er i hvert fald sådan en konstruktion jeg selv ville lave. De alm. gangtyper "lider" jo lidt af at metalflader under spænd glider mod hinanden omend da rigtigt vedligeholdt så har de jo vist sig at være særdeles holdbare.

Apropo det med at vende impulsen til slave-urene. Det er jo efter samme princip som kvarts ure i dag - en-polet stepmotor.
Det ærgrer mig jeg gav et slave-ur væk jeg havde Icon_cryEt engelsk "Synchrome" eller noget i den stil, husker ikke lige stavemåden. Der var princippet en elektromagnet der tiltrak en plade. Den var ligeglad med polariteten og trækkeafstanden kunne justeres så det kunne gøre med både halv og hel minuts impulser.
Men det var selvfølgelig før det vrimlede med små nemme og billige quartz/DCF-77 hovedure beregnet til drift af ét slave-ur Det havde været sjovt at have hængende i dag selvom masteruret ville være kedeligt. Og det ærger mig da også at man jo selv med lidt snilde nemt kunne lave et med et par CMOS kredse eller en lille bitte magnet monteret på sekundviseren på et quartz-værk og én eller to hall-effect switche efterfulgt af en simpel buffer, hvis man er doven (reed relæer ville bare trække i magneten og kræve for stor magnet og de typiske quartz-værker er jo ikke stærke).
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Diagram og brugervejledning for "L M Ericsson, tidkontroll, - af McAllan - 01-04-2011, 12:05 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)