14-10-2010, 10:43 PM
Joepete Skrev:En X-33 og en lækker dress klokke... jeg er aldeles enig med Joepete om X-33.Begge ville stå sig godt til dine andre dejlige Omega´er
Den har størrelse til fælles med "trioen", den har designmæssig og historisk sammenhæng og er alligevel helt sin egen.
... ved ikke rigtigt om Joepete læste nederst i Claus_K's indlæg, hvor der stod: "Husk billeder
I Omega historien har X-33 rødder tilbage til et koncept anvendt af Omega i 1986, nemlig Seamaster Multifunction med Quarts kaliberen 1665.
X-33 blev til på foranledning af General Tom Stafford (tidligere NASA Apollo X astronaut), der var bisidder i Omega's bestyrelse.
Uret var beregnet som en opdatering af Speedmasteren, med særligt henblik på at møde kravene fra en videnskabelig arbejdsdag under længerevarende ophold i rummet.
X-33 kaliberen, der med overvældende rimelighed kan betragtes som in house, kom til at hedde 1666.
Man kan læse praktisk talt alt om X-33 her
På Omega museet er der flere inkon agtige X-33 i udstillingen, f.eks.

Victor Afanasaiev's prototype, der er uret båret længst tid i rummet, nemlig 616 døgn ombord på den russiske rumstation Mir.
Uret havde bagsideinskriptionen "Not for sale - Prototype - No 04"
En anden (hårdt medtaget) prototype ses her:

Bemærk at X-33 i lang tid havde prototypenavnet: "Flightmaster"
Billedet viser Gorman's "crash testede X-33" - om hvilket han skriver i en TZ classic post:
Returning from a post mx functional check flight, the jet I was driving crashed on approuch ( I was out of the ejection seat envelope and had no choice but to go for the ride of my life ).
The A/C was destroyed, I broke my back and had other assorted injuries, but when a nurse brought my watch to me after my first few days in hospital, that damned X-33 still worked.
It was scratched and dinged but, every single function was still working normally. That watch now resides in Omega's museum in Bienne, a testament to the sturdy, remarkable product Omega is making.
Har man "format" nok til at nyde det usædvanlige værk, der er en hybrid mellem mekanik og elektronik:

... så vil man også kunne påskønne, at det mekaniske er fremstillet med stor veneration og respekt for det mekaniske værk, herunder geneve slibning, og mere end tilstrækkeligt med lejesten.
Den elektroniske del er velordnet med brede guldpletterede lederbaner, god fysisk indpasning i værket og med hensigtsmæssig adgang til målepunkter.
"Lumen" er der masser af

Urets skive er elektroluminicerende og lyser kraftigere end en mobiltelefon.
Uret er kraftigt på vej til at blive et samlerur, hvilket afspejles i priserne. I 2007 købte jeg mit eksemplar (lidt heldigt) til 9,7K - og man må i dag forvente at punge op med 13K.
Man behøver såmænd ikke at være astronaut for at nyde uret:

.... uret fungerer også fint på mere terrestrisk (her dog limnologisk) plan
Skulle man bringe en anden mulig kandidat "ind over", kunne det være:

... her set i fuldt "karnevalsudstyr"

... mens uret uden "forklædning" er helt sit eget.
Når Quartz har været bragt i spil, kunne der også være grund til at nævne de helt specielle kalibre: 1441, 1511 & 1516 samt 1545
.... og frist mig ikke til at begynde på "min quartz melodi"; men blot konstatere at de nævnte kalibre er de 0,01% af quartz værker, der virkeligt er spektakulære.
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)