10-07-2010, 02:47 PM
hannover_dk Skrev:Av av av av - man ender som quartsmand. Her gik jeg lidt naivt rundt og troede at quarts var sådan et lille kedeligt stykke "sand" i et japserur (nå ja jeg har jo med respekt hørt om Rolex oysterquarts) - men se hvor meget teknik og sjov der kan være i quarts... he he, rart at høre, at kvarts ikke naturnødvendigt behøver at være kedeligt og afskyeligt.
Hvad er det så lige med Omega MegaQuarts. Jeg mener at ha hørt fra Krognos, at det i virkeligheden ikke er så voldsomt spændende, ud over navnet men?? (findes garanteret i link centralen, men en hurtig søgning fandt det ikke lige?)
vh
Da jeg begyndte på forum, kunne jeg konstatere, at kvarts helt og aldeles er uinteressant.
I forhold til de mange århundreder med udviklingen af det mekaniske ur, er jeg enig med fortalerne for det mekaniske ur. Det mekaniske ur har mere sjæl.
På den anden side ville jeg gerne vide, på hvilket grundlag jeg kunne støde kvarts-ure fra mig, og gik igang med at dyrke emnet.
Snart var jeg havnet på "the quartz high end watch forum" - og kunne konstatere samme samlerglæde og energiske engagement overfor denne type ure, som med de mekaniske ure.
... grundlaget, på hvilket, jeg først og fremmest støder kvarts-ure fra mig er, "Tank stationens 50 kroners ur". - Det er (sgu) ikke spændende.
Her er der tale om et massefremstillet industrielt produkt, hvor der kvalitetsmæssigt er skåret så mange hjørner, både forarbejdningsmæssigt, mht. materialer og teknik, at der er tale om en gold brugsgenstand.
Anderledes har jeg oplevet det med de specielle kvarts-ure, der afspejler samme pionerånd, opfindsomhed og geni - som findes hos de mekaniske ures klassiske mestre.
Men det er en smal niche, og hverken "lige for", eller umiddelbart tilgængelig.
Det jeg tror Krognos henviser til med "Megaquartz" er f.eks. dette ur:

Constellation - Megaquartz Ref. DD 396.0810
På urets skive læses tydeligt frekvensen 32 KHz, der naturligvis ikke har noget som helst at gøre med millioner svingninger pr. sekund.
Jeg opfatter nærmere denne benævnelse som et "smart påfund" fra Omega's PR afdeling. Når sådanne kanutter får fat på et eller andet produkt, bliver det ofte til "Mega" eller "Super Duper"
Det afbillede ur har en kaliber 1310, der kan findes i Link Centralen, hvor der også linkes til Loncar's side om 1310 - Tak!
.... Undskyld Baun - Men denne gang forblev vi da i det mindste i samme frekvens område
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)