04-07-2010, 08:29 PM
Geodoc Skrev:Valjoux 71 som også lå i lommeure - har 3 subdials og var baseret på valjoux 22 (fra 1914). Jeg er lidt usikker på hvornår den kom på markedet, men jeg kan tro det har været samtidigt med eller lige før Universal tricompax - 281 fra 1935Uddrag af, hvad Baun Skrev:Jeg har lidt samme forestilling om Omegas Speedmaster, men var det bare den der blev mest kendt - eller var den faktisk først og unik i 57?... jeg "tror" desværre ikke, at det er så vel; men vil gerne korrigeres.
Troen går på, at Universal Geneve - er ophavet til kronografen, som vi kender den i dag, og som vi betragter som den klassiske.
Men det er som sagt kun "tro", så Hannover o.a. er særdeles velkomne på banen, til at vurdere "vantro", eller på anden måde korrigere.
Ophavet til den klassiske kronograf kan spores hos Universal Geneve i 1936, hvor deres Compax serie debuterer. - I første omgang som di-compax, i forskellige modeller:
Med venlig hilsen - Geodoc
Der var lidt flere med 3 subdials omkring den tid:
Longines 13ZN er vist fra 1936
Valjoux fulgte den helt tidligere 71 op med Valjoux 72 i 1937-38
Landeron havde 349, 352 og 353 som knaststyrede, allerede i 1937
Excelsior park deres kaliber 40 i 1940
og Omegas/lemanias 27 CH 12 og dermed speedmaster om man vil - kom 1946 - så bestemt ikke den første.
Der er lavet kronografer med 2 subdials i langt flere år. Taler vi før 1936 ca -. vil det ofte være mono-pushere - ure med samme trykknap til at starte, stoppe og returnere med.
Inden de blev til armbåndsure, var der lommeurs kronografer - og jeg TROR faktisk Heuer var de første som masseproducerede (efter den tids målestok masseproducerede) kronografer - så tidligt som 1882 kan man i alle finde dem fra.
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)