24-06-2010, 10:09 AM
Uddrag af, hvad Baun Skrev:Jeg har lidt samme forestilling om Omegas Speedmaster, men var det bare den der blev mest kendt - eller var den faktisk først og unik i 57?... jeg "tror" desværre ikke, at det er så vel; men vil gerne korrigeres.
Troen går på, at Universal Geneve - er ophavet til kronografen, som vi kender den i dag, og som vi betragter som den klassiske.
Men det er som sagt kun "tro", så Hannover o.a. er særdeles velkomne på banen, til at vurdere "vantro", eller på anden måde korrigere.
Ophavet til den klassiske kronograf kan spores hos Universal Geneve i 1936, hvor deres Compax serie debuterer. - I første omgang som di-compax, i forskellige modeller:
1937, "Medico Compax" - til hjælp ved pulsmåling
1940, "Aero Compax" - som pilot ur, med 2 tidszoner
1944 "Tri Compax" - hvor jeg mener den klassiske kronograf får sin placering af registrene.

For mig er "Tri Compax" designet af registrene så indgroet, at når jeg ser en krono, som den der indleder tråden, siger jeg hov! - hvad er nu det?
Det er sådan set ligegyldigt om det er en krono med Valljoux 7750 eller Lemania 5100 (Omega 1045) - Det klassiske Tri Compax udlæg af registrene sidder morderlig godt fast.
Dog ikke så fast, at jeg er afvisende overfor andet design; men så indgroet, at det bemærkes ved første øjekast.
At Speedmaster så er verdens mest berømte kronograf, er der vel næppe nogen, der kan pille fra den. - Det har den fuldt fortjent, og Omega's markedsføring tillader i hvert fald ingen at glemme det
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)