20-06-2010, 12:00 PM
Joepete Skrev:Langt de færreste vil helt klart få brug for helium escape valven. Når det er sagt, så må jeg jo indrømme, at jeg ikke helt forstår, at man har lavet den, som man nu engang har: - Manuelt betjentDet der har generet mig, er udtrykket, "Manuel ventil". - En manuel ventil betjenes (netop) manuelt, og står så åben, indtil den manuelt lukkes igen.
Seiko klarer sagerne med en L-formet pakning, som sidder under glasset, og mange andre producenter har lavet en "automatisk" escape valve i urets kasse, både Tag Heuer, Breitling og Roelx benytter sig at denne konstruktion.
Omega må, gætter jeg på, holde fast i deres ekstra "krone" pga historiske- og designmæssige rødder. Det kan andre mere kyndige Omega-folk sandsynligvis fortælle lidt mere om ...
Men dette er ikke tilfældet med den "(såkaldt) manuelle" Planet Ocean He-ventil. - Når kronen over He-ventilen er løsnet, ophæves blokeringen af ventilens automatiske funktion.
Der er altså i langt højere grad tale om en manuel betjent ventil blokering, end en faktisk manuel ventil. - PO er også vandtæt med løsnet He-ventil krone.
På watchuseek var der en diskussion af dette forhold, med nedenstående konklussion:
The Omega-style valve is, in fact, automatic, not manual.
What is different about this design versus the Rolex design, is that the Omega version utilizes the manually operated screw down crown to ensure water resistance to the case while maintaining a simpler valve/seal design.
While it is debatable which is better, the idea is that this design is more straight forward and reduces the risk of a fouled valve being stuck in the "open" position, compromising the case water resistance.
Oh, and the Rolex design was likely patent protected at the time, so a different solution was needed.
Sammenligner man de 2 princip tegninger, vil man se, at funktionen er ganske ens, når kronen på PO'en er løsnet.

På figuren til venstre ses blokeret/åben situationen. På åben situationen, har det indre (over)tryk i uret overvundet fjederkraften, og løftet ventilen så meget fra ventilsædet, at der er passage.
Åbningen sker langs ventilen, der i snit fremstår som 2 lyseblå rektangler. O ringen lige under kronen er løsnet, og såfremt overtryk i uret aktiverer ventilen, er der altså fri passage ud.
Med venlig hilsen - Geodoc

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)