Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ...
Geodoc Skrev:Min nysgerrighed oversteg også min stolthed Icon_rolleyes , for artiklen gav anledning til et spørgsmål til "dykker drengene". - I artiklen beskrives PO's He ventil, som manuel - i modsætning til automatisk.
I hvor høj grad skal "manuel" forstås bogstaveligt?

Som jeg tyder principtegningerne, er PO ventilen lige så automatisk, som den "automatiske", når blot "beskyttelseslåget" er åbent.
Altså at begge typer åbner ved overtryk i uret; men PO's ventil først får "lov" når låget er åbnet? - eller hur??

Med venlig hilsen - Geodoc
Ikke helt forstået Torben? Manuel, men åbner når der skrues op for ventilen på SM - ja hvis ikke den var automatik i den forstand at helium så kunne komme ud, så ville den jo ikke virke.

Helium trænger ind når en dykker er i et dekompressions kammer under opstigning, og det er meget mindre "partikler " end vand (og ja det ved du alt om, men vi er jo ikke alene her) - så det kan trænge ind, selv i ure der er tætte til 3.900 meter osv.

Ud skal det så når man kommer op til overfladen ved normalt tryk, og er det kommet ind i uret, så kan det poppe glasset af ved overtryk.

Det kan man så forhindre ved at åbne helium ventilen (automatisk på mange ure - og manuelt på SM) men derudover er der ikke så meget automatik, ud over at "knappen" til at åbne med, skal være vandtæt - og så er det ellers mere en udluftning til værket, som jeg har fattet det. Helt som på automater, som bare må være indrettet til at udlufte overtryk indefra automatisk. I den virkelige verden, fri for gimmicks, kunne man også klare sig med at skure kronen ud - selv om helium ventilen nok giver lidt mere åbning. Ret mig gerne I som ved, .- hvis jeg tager fejl.
Trøsten, som en del har været inde på er, at MEGET få har behov for ventilen. Den er for de fleste endnu mere unyttig end en tachymeterskala på en kronograf Icon_e_biggrin. Som ur elsker - og det er jeg - så er den slags helt OK

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: Bekendelse: Jeg er belvet kedelig ... - af jacob jensen - 19-06-2010, 02:38 PM
Re: Bekendelse: Jeg er belvet kedelig ... - af Tukjær - 19-06-2010, 03:07 PM
Re: Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ... - af hannover_dk - 19-06-2010, 11:29 PM
Re: Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ... - af Tukjær - 20-06-2010, 12:06 AM
Re: Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ... - af jacob jensen - 21-06-2010, 09:37 PM
Re: Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ... - af jacob jensen - 21-06-2010, 09:50 PM
Re: Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ... - af jacob jensen - 21-06-2010, 10:23 PM
Re: Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ... - af jacob jensen - 21-06-2010, 10:48 PM
Re: Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ... - af Tukjær - 22-06-2010, 12:12 PM
Re: Bekendelse: Jeg er blevet kedelig ... - af HG - 25-06-2010, 08:53 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)