20-05-2010, 10:17 PM
Jeg er den glade ejer af et B42 Official Cosmonauts Chronograph. Jeg havde oprindeligt købt et brugt, men da det viste sig det var temmeligt gammelt (og gik skidt), blev jeg enig med sælger om at lade det gå tilbage.
Nu har jeg købt et nyt (i udlandet). På et tidspunkt skal jeg nok poste et par billeder i Vis mig dit nye ur-tråden.
Mine kommentarer (som relativt ny inden for verdenen for mekaniske ure og med en begrænset samling):
Hvis du har spørgsmål til uret, så sig til.
(Edit: præciseret præcisionen!)
Nu har jeg købt et nyt (i udlandet). På et tidspunkt skal jeg nok poste et par billeder i Vis mig dit nye ur-tråden.
Mine kommentarer (som relativt ny inden for verdenen for mekaniske ure og med en begrænset samling):
- Jeg synes de har et superfedt design med en meget læselig skive (selv med en masse dikkedarer som chonoen har). Chrono-viserne er orange, mens de almindelige er hvide: det passer lige til mit semi-autistiske væsen.
- Jeg synes de udstråler ægte "tool watch", da de ikke har alle de bling-bling polerede overflader - blankpolerede overflader på et "værktøjsur" giver IMO ingen mening (udover de i virkeligheden slet ikke er værktøjsure). Min Seamaster 300M har en totalt fimset lænke, og selvom man godt kan se den er dyrere at producere, synes jeg ikke den passer i stilen. Men det er bare mig, sikkert.
- Kvalitet/pris er OK, hvis man køber den "udenbys". Jeg synes en listepris for uret på lige under 20K er for meget
- Værket i denne model er ETA/Valjoux 7750 i elaboré-udførsel. Forventet udsving per dag +/- 5 sek med maksimum variation på +/- 20. 48 timers gangreserve. Mit, der er helt nyt, ligger pt på -1 - efter 3 dage (altså totalt! Og der har ikke været variationer - det er målt hver dag). Jeg har det på hele tiden (også om natten). Det er faktisk bedre end mit Rolex under samme omstændigheder.
- Lænke sidder på kassen med en stor bolt og leddene på lænken er også alle skuet sammen. Det er kvali og råt. Selve spændet er nok det element på uret der er at laveste kvalitet (sammen med værket?).
- Du skal ikke være bange for, der ikke er skruekrone. Selvom dette ikke er tilfældet kan det sagtens holde til 200m vanddybde (jf. en test i et tysk urblad, hvor andre såkaldte dykkerure gik kolde på den dybde - bl.a. en Breitling!)
- SVJV er det det eneste rumur (inden for i ISS, ikke på rigtig space walk), man faktisk kan gå i vandet med. Jeg mener at den rigtige Speedmaster stadigvæk kun hedder 50m? Så det er både "langt oppe" og "dybt nede".

- Ifølge dem selv var Fortis de første i verden til at producere automatiske armbåndsure, så helt uden historie er de vel ikke (hvis man går op i den slags)
- Det kan godt være at værket ikke er af super horologisk kvalitet, men der er stålbagkasse
og designet på uret som et hele er fedt synes jeg.
Hvis du har spørgsmål til uret, så sig til.
(Edit: præciseret præcisionen!)
Peter Fjelsten
web snabel-a fjelsten.dk
Rolex Sea-Dweller 16600, V-serie
Omega Seamaster 300M Professional 2254.50, 81.5-serie
Fortis Official Cosmonauts Chronograph, 59xx
web snabel-a fjelsten.dk
Rolex Sea-Dweller 16600, V-serie
Omega Seamaster 300M Professional 2254.50, 81.5-serie
Fortis Official Cosmonauts Chronograph, 59xx

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)