Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser.
hannover_dk Skrev:
Len Skrev:Flot ur. Der er nu et eller andet over den tritium patinering Icon_e_smile

Jeg har et spørgsmål du måske kan svare på.

Når jeg ser på ældre Rolex feks 5513 fra 60 erne eller 70 erne, så er der nogen gange skiftet visere til nyere luminova visere. Er der en tommelfinger regel for hvor længe tritium visere holder ved normalt brug i de ældre Rolex sports ure, eller er det helt afhængigt af brug og om de har været til service regelmæssigt ?
Hvis jeg som ikke Rolex expert må sige noget om tritium i almindelighed (og Gulfe naturligvis svare (eller andre rolex folk) for Rolex så:

Tritiums halveringstid er 12,5 år = lysstyrken falder til det halve i princippet - på 12,5 år. Tritium aktiverer lys fra et andet stof, f.eks. og oftest fosfor. Regn med at de fleste tritium visere og markeringer lyser dårligt efter 10-15 år = lyser ganske kort og forholdsvis svagt.

Det kan variere ud fra mængden og blandingen.

Det patinerer flot (synes jeg og mange) og det kan tage fart fra 10 år - men tager ofte en del længere.

Hvis du med "holder" mener om det falder ud af viserne, så synes jeg ikke at ha set ret mange Rolex med "hullede" visere. Formen med mercedes tegnet er bl.a. til for at holde fast på tritiumet i de store flader. Tritium KAN absolut falde ud - og her spiller fugt og voldsom behandling to vigtige roller. På den måde KAN det MÅSKE ha lidt med service at gøre, i den betydning at uret ikke er helt utæt. Det kan dog også holde i MANGE år og få herlige/mystiske nuancer.
bare som ex:İmage
og de to er jo 50-60 år gamle og tritiummet holder fint men lyser ikke İmage
vh

Tak for fin info.

Jeg undre mig bare lidt over hvorfor man nogen gange ser tritium visere der er udskiftet med luminova visere, da tritium viserne er mere eftertragtet på ældre ure, og naturligvis passer bedre sammen med skriven hvis den også er med tritium markeringer. Hvis jeg på et tidspunkt køber et ældre Rolex, så ville jeg være ked af hvis jeg vidste at viserne skulle skiftes til luminova visere efter x antal år.
vh Hans Henrik
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: 7734 med kolonnehjul? - af hannover_dk - 27-02-2010, 06:54 PM
Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - af Len - 26-04-2010, 10:21 PM
Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - af Bjørn H._phpbb3_import15705 - 21-04-2011, 01:29 PM
Blancpain - af jk_phpbb3_import15746 - 01-07-2011, 11:56 AM
Blancpain på sort rem - af jk_phpbb3_import15746 - 02-07-2011, 07:17 PM
Re: Blancpain på sort rem - af HG - 02-07-2011, 07:31 PM
Re: Blancpain på sort rem - af Mads Gjødesen - 06-07-2011, 12:27 AM
Re: Vis mig dit nye ur tråd - her må der ikke være gentagelser. - af Bjørn H._phpbb3_import15705 - 11-12-2011, 02:25 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 41 gæst(er)