25-03-2010, 09:45 AM
JK Skrev:Baun Skrev:Hvorfor er du/man overhovedet intereseret i at få en keeper?
Det er måske netop "den evige jagt" efter det ideelle eller bedste ur for dig, det handler om?
-----
Midt i går det også - sådan ok - hvad kan jeg med rette sige jeg kan bruge/behøver. Det er her mange ekselerer tror jeg.
Det svære er toppen med de mere sofistikerede behov. Følesmæssige behov, samlerbehov osv.
vh Baun
For mig er en keeper et ur, som er meget svært at erstatte. Jeg har et par stykker: IWC WWW (kaldet Mark X) og to Ingenieur 666 og 866. Hvis man interesserer sig for IWC's Flieger- og Ingenieurserier er det vigtige ure i den historisk udvikling. Det er måske, for at bruge din formulering Baun, ideelle ure ud fra min samler-interesse.
Som bekendt var det psykologen Maslow, som opstillede behovspyramiden. Den fremstilles ofte med fem lag: Fysiske behov, sikkerhedsbehov, sociale behov, præstationsbehov og selvrealiseringsbehov. Det fører ret vidt det her, men meget, meget forenklet: De tre nederste lag er såkaldte "mangelbehov". Hvis disse ikke er opfyldt fungerer mennesket ikke ordentligt. De to øverste lag er "vækstbehov". Her får mennesket overskud til at udfolde sig og ligefrem opnå nydelse.
Man kan vel spørge, hvor ure kommer ind i behovspyramiden. Efter min opfattelse ikke i de tre nederste lag.
Det er mig lidt vanskeligt at teoretisere så meget over noget, som bare er en hobby. Jeg er optaget af ure, som IMHO har været vigtige i udviklingen af design og værker. Det kan f.eks. være AP's Royal Oak, IWC's 5001-værkserie, Rolex Sub, PP Natilus m.m.fl. Det er desværre kun muligt at eje få af de spændende ure. Det sætter dog ikke skår i interessen eller glæden ved at lære om dem.
Har pyramiden en top? Næppe for en ursamler, men så taler vi måske ikke "behov" længere
Jens-Kristian
Enig langt hen ad vejen.
Jeg refererede ikke specielt til Maslows behovspyramide selvom det selvfølgelig er den der er hele grundlaget, når vi taler behovspyramider.
Men med den kunne man måske sige, at man kun kigger på: sociale behov, præstationsbehov og selvrealiseringsbehov - og oversætter til ure:
Ure (eller et ur) som jeg primært har fordi jeg skal kunne se hvad klokken er
Ure jeg har fordi jeg vil have mere end blot et ur. Jeg vil have noget specielt mht. kvalitet og design og som set med mine øjne er super ure
Ure jeg må have af mere udefinerlige grunde. Selvrealisering er måske lidt højttravende, men disse ure giver mig et kick at bære og bruge - eller at samle. Der var en tråd hvor Joepete - sagde - at bære mit Panerai giver meg en særlig følelse. Så er vi tæt på!
vh baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)