19-02-2010, 01:02 AM
AV Skrev:Citat:Det var i "gamle dage" sælgeren kunne tømme sin konto og løbe. Sker ikke mere; pt. er pengene på sælgerens konto bundet for 2 eller 3 uger og frigives tidligere kun mod bevis at varen er modtaget.
Ok, den var ny for mig..... Min historie var tilbage fra maj 09.
Men det betyder så også, at man ikke man skal være alt for passiv, såfremt der ikke allerede et par dage efter købet er en track&trace eller anden bekræftigelse på forsendelse.
Men da et godt initiativ fra Paypal
vh
AV
jeg har fra omkring 2007 købt ca. 150-200 gange med paypal og har flere gange været ude for, at varen ikke dukker op, hvorefter jeg har fået pengene refunderet, hver ENESTE gang. Flere gange har sælger ligeledes kunnet bevisliggøre at han har sendt varen. Hverken af os har lidt økonomisk tab (bortset fra forsendelsesgebyr-køber og paypalgebyr-sælger) .
Det er dog vigtigt at man IKKE overfører penge til en af sælger anvist mailadresse eller lignende.
Sørg for at benytte "pay now" funktionen på ebay og vælg "pay with paypal". Paypal blokerer omgående sælgers konto til sagen er afklaret og har gjort det så langt tilbage jeg har benyttet paypal.
Man er automatisk beskyttet op til 500$ med paypal, så ved større transaktioner bør man overveje en forsikret forsendelse. At sælger kan henvise til et tracking nummer er fuldstændigt uden betydning for købers muligheder at få refunderet pengene, for ligegyldigt hvilken kurier der benyttes, så SKAL man aflevere en underskrift for at få udleveret en pakke.
Dette er så samtidig også ens egen bevisbyrde for at man har eller IKKE har fået udleveret en pakke. Altså hvis kurieren, f.eks. Post Danmark, DHL, USPS eller you name it, ikke kan fremlægge et dokument/kvittering, hvor din underskrift fremgår kan de heller ikke bevisliggøre at du har modtaget din pakke. Har sælger heller ikke underskrevet for en returmodtagning, så kommer kurieren at erstatte beløbet til paypal, som har erstattet dit tab, plain and simple.
Andre stridigheder mellem køber og sælger afklares som open dispute i resolution center, hvorved en part kan indenfor en måned videreføre til "raise to a claim", hvis der ikke nåes til enighed. Hele kommunikationen i resolution center vil derefter ligge som grundlag for paypals afgørelse.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)