18-02-2010, 06:31 PM
Madsbabz Skrev:Goddag ur-nørder.
1. Umiddelbart ønsker jeg et automatisk ur – er der problemer med disse? Jeg synes dog at manuelt optræk er helt vildt klassisk og fedt men jeg ved ikke om disse ure er dyrere eller svære at holde osv. – for og imod? (Jeg vil ikke have mig et kvarts ur)
2. Brugt ur kontra nyt ur. Hvad mener i ?
3. Hvilke af de 2 ure synes i bedst om?
4. Er der nogle omega modeller (også versioner af speedmaster og seamaster) / ur-mærker jeg helt har overset i denne prisklasse: 10-20.000 evt. brugt. (jeg har et relativt lille håndled så de helt store ure (42mm+) er helt udelukket.) ?
5. Er seamasteren overkill til små håndled? Jeg mener at de normale versioner svinger fra 40-42mm. Dog har jeg set midsize og reduced modeller – men er disse ikke lidt ”fesne”?
6. Jeg har kraftigt nikkel-allergi og har derfor altid købt titaniumsure. Jeg er dog blevet fortalt at det stål der er brugt i dyre ure ikke giver reaktioner med nikkelallergi. Jeg har ikke kunnet få dette bekræftet via google – dette er MEGET væsentligt for mit urvalg.
7. Hvor tit skal et ur serviceres for at holde det kørende? Altså ikke for at have en ”flot servicebog” men for at dette ur virker stabilt og i fremtiden?
8. Hvad er prisen typisk for et service?
9. Hvordan spotter jeg et fake ur, i tilfælde af køb på brugtmarkedet? Det er min store frygt at ende med katten i sækken.
1. Det må du gøre op med dig selv, om du vænner dig til at trække uret op. Personligt har jeg det fint med både manuelle og automatiske. Jeg købte et par billige russiske ur med håndoptræk ([url]"http://www.poljot24.de" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.poljot24.de[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;) og fandt ud af, at det ikke var noget problem. Der er noget fedt i at trække uret op hver dag
2. Mekanikken i et ur holder forbløffende længe og et par år fra eller til, gør ikke nogen forskel, hvis ellers den forrige ejer ikke har benyttet uret som bold til rundbold. Så undgår du også det værditab som langt de fleste ure får, når du forlader butikken. Ulempen er, at du ikke nødvendigvis får den samme følelse når du handler.
3. De indre kvaliteteter (dvs. værkkvaliteten) må vel ligge nogenlunde på samme niveau, omend det ikke er det samme værk. Hvad angår de ydre, så er det kun noget du bestemmer.
4. Jeg har ikke verdens største håndled (ø = 17 cm) og mit Planet Ocean synes jeg ikke er for stort. Men igen. Det er kun dig, der kan afgøre om du synes det er for stort på dit håndled.
5. Som sagt. Det kun dig, der kan afgøre dette.
6. Pas. Prøv at søge på nettet.
7. Det typiske AFAIK, er ca. 4-5 år. Et dykkerur, der bruges meget til dykning, skal vidst nok trykprøves noget oftere... tror jeg nok!!!
8. Pas. Har ikke haft mine ure til service endnu.
9. Som udgangspunkt ville jeg aldrig købe et brugt ur, af en jeg ikke kendte på den ene eller anden måde, enten personligt eller gennem et forum (eks. det her
Hilsen Peter

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)