23-01-2010, 04:14 PM
Citat:(mit eget eksempel kunne være at jeg da mindst har købt +1000 ting over nettet og ikke returneret en eneste - jeg tror ikke det er udsædvanligt?)Jeps, du, og man generelt, skuer verden fra sin egen vinkel. Desværre, det giver bare ingen garanti om at virkeligheden svarer til ens forventninger og formodninger. La´ mig klare:
For personligt nysgerrighed og interesse har jeg holdt styr på mærket Rolex hos "en af vores ledende netauktionshuse", det samme angående diamantsmykker. Fortrydelsesprocent for Rolex var i november 2008 70%, dvs. at hvert ur af mærke Rolex blev i gennemsnit solgt 1,7 gange, før det havnede hos en seriøs køber. I december 2008 steg tallet til 2,2 = 120%. Med bestemte slags smykker var fortrydelsesprocenten 80 i november og steg til 110 i december. Naturligtvis er regnestykkerne her resultater af mine empiriske optagelser
Jeg ved også udmærket godt at disse tal, pga. de varegrupper vi taler om, er ekstreme. Jeg ville tro, at den gennemsnittelige fortydelsesprocent hos en netauktionshus er ca. 20%. Lauritz nævner et eller andet sted hen gensalgsprocenten for 5... det har det sikkert været nogle år siden. Ikke mere, folk er - i godt og ondt blivet mere beviste om deres ret og også fundet ud af at man kan bøje sine rettigheder uden nævneværdige konsekvenser.
Jeg estimerer mine privatkøb fra nettet til det samme, du nævner, ca. 1.000 stk. Som dig, har jeg aldrig brugt 14 dags fortrydelsesretten, dog reklamationsretten to gange; varen var ikke det, beskrivelsen påstod.
Jeg ville ønske, alle spillede efter de regler, du og jeg selv bruger. Desværre, sådant er det bare ikke.
Jeg er alligevel optimist og tror på at i længre løb folk vanner sig til brug af internet i dette sammenhæng og jeg tror ligeledes på at reglerne og loverne bliver justeret for at fungere i den virkelighed, netbrugerne selv har skabt...
J.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
)
(*Jolly Roger, ikke IS !

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)