26-12-2009, 10:13 AM
hannover_dk Skrev:Ja jeg samler også udelukkende med hjertet indenfor de grænser jeg nu har sat for min samling, men grænserne er nu mere for at det ikke skal gå helt galt. Der er usansynlig mange ure mit hjerte godt kunne ønske sig.Baun Skrev:Et fint ur?Eh - ja ikke så dumt, men fint - må det ikke være lidt kompliceret - et gammelt guld lommeur med minut repeater - det ville jeg se som fint?
Fint i modsætning til groft. Et fint ur er et ordentlig lavet, pænt og nydeligt Dress ur. Det behøver ikke koste mere end 1000 kr (måske mindre), men det er "ordentlig" lavet uden dikedaret of fis.![]()
vh Baun
Eller denne Valjoux 72 C med smukt udførte små trykknapper til indstilling af dato og måned - fine horn og pushers - små 18 k kugle markeringer, som kronografer fra den tid havde (også typisk Rolex faktisk) ikke groft og stort (35mm?), men lavet til pænt brug - i 18 K guld af den stadigt eksisterende instrument fabrik Recta - det hører for mig også med i gruppen fint - Kunne sagtens bruges med mørkt jakkesæt - eller måske endnu mere, med admirals uniform![]()
Bestemt ikke beregnet til brændehugning - men til "fint-brug"
vh
Et fint ur er et ur en fin mand kan bruge til fint tøj - når han skal være fin.
Det du viser John - yes, også en Seamaster chronograf med cal 321 - og andre dress ure - altså ikke kun dress/dress - men ure som klart er lavet til at være dress/fine.
Eksemplet med en Seamaster Chrono cal 321 - klart et fint ur til fint brug - men jeg ikke mener man kan sige det samme om dens bror - Speedmasdteren med samme caliber.
Her er to ligeværdige ure. Smukke og gode - begge med helt fantastisk flot design.
Men Speedyen er sporty og fflot - Seamasteren (især i guld) er elegant og fin. Man kan sige, at Seamasteren i stål befinder sig midt imellem, men har den guldindex hælder den mod de fine, mens stål index trækker den mod det sportslige.
Prøv at lægge dine ure - eller i dit tilfælde John - nogle af dine ure, op på en række med det fineste til venste - og så i rækkefølge. Ofte er de detaljer der er afgørende. En rød sekundviser flytter uret til højre -alt andet lige.
Man kan lave præcis samme øvelse med forskellig overskrift. Det klarlægger hvad man selv lægger vægt på i forskellige vurderinger. Sporty, formelt, feminint, flot,
vh Baun
Se min samling og profil
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer
Constellation
Genéve
Seamaster
Øvrige Omegaer

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)