25-11-2009, 01:13 AM
Mr. Korsbek! Skrev:Læste lige hele denne tråd igen, for forstod ikke mange af de svar som er givet, men lad det nu ligge. Jeg er jo også kun pædagog og bevæger mig i den lave ende af dette åbentlyse "urheraki" på dette forum.Jeg var slet ikke klar over at vi var enige om ret meget herinde. Vintage Omega og andet vintage har nogle forholdsvis få samlere i forhold til samlere af helt nye ure vil jeg mene. Rolex har deres egen gruppe - ret stor osv. Jeg tror du ser lidt syner. Der er masser der synes som du, men også mange der mener anderledes, og det kan du ikke hindre
Ja der er mange guder herinde - men et kan I blive enige om, at Rolex og JLC, samt vintage omegaer styrer. Og ikke at forglemme de ure på batteri som folk gentagene gange kaster op over herinde.
Det som i mine øjne er helt forkert er, at de guder benytter hver en mulighed til at fortælle hvad der er godt og hvad der er skidt - fortæl mig hvorfor det er sådan?
Så folkens måske i skulle komme lidt videre. Der er lys for enden af tunnelen - jeg har været der............ så prøv at køb et ur af "micromærkerne", men altså kun hvis i tør. I kunne jo blive overrasket over den gode kvalitet til pengene.
Torben
Tag hvad Baun skrev, det var vel ikke kritik af at samle mikromærker eller billigere ure eller?
Citat:Nogen er samlere andre ikke - det har intet med prisen på urene at gøre.Og så var der ClausT som skrev:
En samling kan jo fint være: Ure som alle indeholder ETA 2824 - helt fint, man kan samle hvad man vil.
Jeg tror at det der er med til at gøre de gamle Omegaer interessante samleobjekter er at der er mange nørdede samlere, som kan snakke om alle mulige detaljer - og om hvorvidt der nu findes en 145.012-67 med caliber 861 (det gør der ikke) - original fra fabrikken - eller en 145.0022 med rød sekundviser eller (det er lidt mere diskutabelt). Det er i hvert fald en væsentlig del af det hele for mig.
Det har vist ikke noget med snop at gøre - bare passion - tror jeg!
vh Baun
Citat:Tror såmen godt at man kan samle på disse ure. Jeg ved da at Korbek urene er set til samme eller lidt højere pris end nyprisen. Måske fordi der ikke bliver lavet så mange af dem.
Jeg mener da det er fint at der er så mange nye mærker. Ikke alle har råd til at købe Rolex, JLC o.s.v.
Hvortil jeg hannover_dk svarede, noget som jeg heller ikke mener er mod mikromærker eller for dyre ure, men en forklaring om at JEG samler ud fra det skal være lidt svært at finde/jagten, som ikke behøver være dyr i kroner, mange af mine ure er billigere end dine vil jeg påstå?:
Citat:Det er da fint at der er mange nye mærker. Korsbek står vel lidt specielt - den danske link og en herinde som virkeligt bakker op.
Det er vel den samme gamle diskussion - og naturligvis kan alle helt selv vælge hvad de vil samle, og samle har ikke for mig noget med nødvendigvis noget større med pris at gøre.
Den gamle diskution - jagten - Jeg ville ikke samle noget som kan købes i en hver urbutik/netbutik uden historisk sammenhæng og med mer eller mindre samme værk hele vejen rundt.
Jeg skal ha jagten med, det skal være lidt/meget svært at finde det helt rigtige - og det betyder ikke at de koster 40 t alle sammen lover jeg dig; men vist kan man da samle den type ure du viser, og først og fremmest kan man da købe og bruge, nok så meget som samle i mine øjne.
Det er vel i høj grad det du gør. Køber, går med, nyder - sælger ud - videre - sådan behandler man ikke en elsket samling, men sådan får man sjov med en masse ure.
Og Mads G skrev vel også bare, at han havde sine samlerkriterier, men ikke at der i det lå kritik af at andre samlede andet - han har det fint med de ure, som er velfungerende og giver meget for pengene?
Citat:Jeg har det også fint med disse ure findes. Det er velfungerende ure som giver meget for pengene. Typisk til folk der enten ikke vil eller kan bruge alverden på ure samt nye i urverden. Et godt sted at starte, som jeg ser det...
Rent samlermæssigt ser jeg ikke det store potentialle desværre. Disse ure indeholder intet af det samlere stræber efter. Måske også derfor de ikke siger mig alverden set med samler-briller.
Vil give John/Baun ret i at det intet har med snob at gøre, men blot det faktum at der rent samlermæssigt ikke er meget "sport" i disse ure. Frank Muller, Jacob & Co, you name it, i 100-200 k klassen siger mig lige så lidt rent samlermæssigt.
/Mads
Du kan jo ikke forvente at alle herinde bare skal råbe hurra over alle mikromærker, ligeså lidt som du vel har lyst til at råbe hurra over en 34 mm eterna - eller for den sags skyld et gammel 35 mm Heuer kronograf. Et forum er jo karakteristisk ved at der kan være mange forskellige linjer - som alle kan respektere, men langt fra alle nødvendigvis elsker mest.
Bedste stand på urrally 2009 blev ClausT - hvis stand da ikke var stoppet op med de dyreste vintage Rolex eller Panerai eller Vintage Omega eller andet, men som indeholdt nyere store ure - i en tålelig prisklasse og til at finde i butikkerne. Den vandt klart, stemt af alle de som har kærlighed til alle mulige andre ure også.
Nyd din ure og lækre remme
vh
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)