COSC - ikke fulgt med udviklingen
COSC står for Officiel Suisse des Chronomètres og er bare den schweiziske test instans for chronometer ure. Der findes lignende i andre lande, men COSC er af gode grunde den største. Desuden giver den et godt fingerpeg om antal producerede ure og nok egentlig der jeg syntes tallene er sjovest. Specielt Omegas antal har været voldsomt stigende de sidste 3-4 år.

For 30-50 år siden var det ikke så smal en sag at få et ur til at gå -1 til +10 sekunder og det krævede en indsats af producenten. Et COSC værk var dengang et kvalitetsstempel og en garanti for at uret kunne gå præcist. Men produktionen har været igennem en voldsom udvikling siden og det er langt lettere at producere præcise værker idag end dengang før cnc/computer tidsalderen.

Jeg ved godt at der ikke er mange sekunder at tære af, men jeg mener nu stadig at COSC skulle skærpe kravene, så de værker der blev godkendt var ekstremt præcise, som det var engang (i forhold til mængden). Feks. har Patek valgt at alle deres full size værker skal testes inden for -3 and +2. Altså noget skrappere end COSC. Dette vel at mærke fra en producent der aldrig har brugt krudt på at skabe specielt præcise ure. JLC har samme skrappe krav i deres 1000 timers test.

Desuden består 98-99 % af samtlige værker COSC testen, hvilket jeg syntes er mere end riglig antydning om at den er for vattet Icon_e_confused

/Mads
Svar

Beskeder i denne tråd
COSC - ikke fulgt med udviklingen - af CFO - 13-10-2009, 11:03 AM
Re: COSC - ikke fulgt med udviklingen - af baun - 13-10-2009, 11:25 AM
Re: COSC - ikke fulgt med udviklingen - af Mads Gjødesen - 13-10-2009, 01:34 PM
Re: COSC - ikke fulgt med udviklingen - af Geodoc - 13-10-2009, 02:16 PM
Re: COSC - ikke fulgt med udviklingen - af baun - 13-10-2009, 02:31 PM
Re: COSC - ikke fulgt med udviklingen - af CFO - 13-10-2009, 05:18 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)