22-09-2009, 10:23 AM
hannover_dk Skrev:BobT Skrev:Jeg har fanget jo flere jewels jo bedre, men hvad er nok?gode links fra Tommy som siger det meste, jeg vil bare tillægge at det ikke er en absolut rigtig påstand at antal jewels er kvalitetsbetegnelse. Der er faktisk lavet ure med 100 jewels, hvor de bare hvor anbragt på skrømt for at imponere i antal
Og hvorfor har nogle ure flere jewels end andre, siger det noget om hvor kompliceret værket er? (Flere tandhjul medføre flere jewels?)
BobT![]()
Du har ret i det med tandhjul - jewels er brugt i lejerne (og er kunstige juveler idag, til 0,0000001 øre stykket ca) Jeg har set en fabrik i Indien som leverer til Swatch spytte millioner ud af dem.
Du kan naturligvis regne med at hvis et ur ex har komplikationer - bare så enkelt som en kronograf, er der flere lejer/juveler, men du kan også regne med, at dem du nævner JLC og Lange (og for den sags skyld i princippet alle moderne fabrikker af bare lidt klasse) bruger præcis det antal der er bedst for værket, så fokuser ikke på om det ene har 39 og det andet 41![]()
I vintage/gamle ure, kan du opleve 15 juveler (ja 6-7 hvis det er ragelse) men ellers 17 som minimum i manuelle og 21 i automatiske som min standard
En valjoux 72 - som ex brugt i de lækre ældre manuelle rolex daytona, har 17 juveler - som horologisk lækker kolonnehjuls kronograf - en Valjoux 7750 standard kronograf med knasthjul har 25 - 32 juveler, og jeg lover jeg hellere vil ha fingre i den med 17
vh
Hej Hannover
Ja antallet af jewels bestemmes da åbent ikke ud fra en omkostningsbetragtning
Jeg kan dog stadigvæk ikke helt forstå hvad der så giver udslaget for antallet af jewels. Især når mere komplicerede værker har færre.
Men sådan kan man jo nok bare ikke sætte det op...
Jeg havde nok en ide om at avancerede værke havde flere dele og deraf måtte de også skulle have flere jewels

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)