25-08-2009, 11:18 AM
Citat:Det sjove er at jeg bød på alle 3, og blev overbudt 1 sekund før slut på disse 3 og et par andre billige ure.... Kan det tænkes at de selv kan byde urene op? Det ser nemlig ud til at de eksakte ure, HAR været til salg før.....
Citat:Så køber han bare selv vare. Det er der ikke noget ulovligt i som sådan. Ebay får deres gebyr og ingen er taget ved r.... Så en klage tror jeg ikke du kommer så langt med. Dog bør han ikke give sig selv positive feedbacks for disse fiktive handler. Det vil stride mod god moral og ebay regler.
En stor sælger som har så mange varer til salg... nej - jeg tror ikke at han selv byder dem ind. Det kan man også kun ved at bruge en stromand.
Mads, eBay har meget strange regler ang. at byde sin egen vare. Det hedder "shill bidding" i US og er oven i købet lovstridigt. Sådant ca. på niveau spritbilisme i DK. Endnu værre bliver det når "kriminaliteten" krydser statsgrænser i USA, så bliver den til federal case og giver rigtigt rapt i straffemåling... Anden sag er så at politi har der ikke resursser at efterfølge engang de klokkeklare sager. EBay selv eksluderer kunder som byder på sine egne varer. Også en kunde som bruger en anden konto, men byder fra samme IP adresse som sælgeren har.
I Danmark er det en sag mellem auktionshuset og sælgeren. Når man fortæller for de mindre sælgere, f. eks. en sælger hos Lauritz, at i US er det ulovligt at byde sine egne varer, får man den der "den var da en underholdende historie" -blik.
Sådant er det jo så forskelligt fra land til land...
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !
)
(*Jolly Roger, ikke IS !

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)