07-08-2009, 09:27 AM
Joepete Skrev:Magnum, kunne man så sige, at hvis et ur er specifikt designet med henblik på dykning, at det så er et dykkerur ? I fald man kan, kvalificerer det så uret/modellen som et tool-ur i din bog ?
Nej, ikke umiddelbart, så vil det være et dykkerur.
Rolex Submariner er et tool-ur, da det var det første rigtige dykkerur.
Normalt bruges ordet tool (værktøj) om ure som er udviklet efter et specifikt behov/erhverv, hvor uret er et værktøj og ikke bare et ur. Der har oftest været firmaer eller organisationer med i udviklingen.
Tool bruges normalt ikke om et ur der kan tåle at blive brugt som et værktøj, eller har et specielt design. Så ville 90% af alle ure være tool-ure.
Det er lidt det samme som "hvad er et dress ur". Der er mange menninger, men i branchen er der kun en definition.
hannover_dk Skrev:Det skal jeg ikke kunne modsige bestemt, men de fleste sider har dog et eller andet i stil med:
The Rolex Explorer is along with the two tone Datejust one of the most easily recognizable of all Rolex watches.
The Origins of this masterpiece are in it's name. Originally designed for explorers, so it had a high visibility dial, an extra strong case, and upon request it could be lubricated with a special oil so it could withstand temperatures between -20C and +40C without changes in viscosity. It was widely acclaimed that this watch had been designed and made in honour of Edmund Hilary and Tenzing Norgay who were the first men to reach the summit of Everest on May 29 1953.
eller Wikipedia:
] The Explorer and (Explorer II) were developed specifically for explorers who would navigate rough terrain—such as the world famous Everest Expeditions.
Eller en lidt sjov version:
The generally accepted origin of the Explorer is that it was first designed and made in honor of Edmund Hilary and Tenzing Norgay, who, on May 29, 1953, were the first to reach the summit of Everest and who did so wearing Rolex wristwatches. The only problem with this hypothesis is that it can not possibly be true. The climbers on Everest were, in fact, wearing Explorers. so the watch had to have been introduced before the climb and not after.
Nå ja - naturligvis måtte uret være opfundet før det kunne bruges, så jeg ved ikke lige hvad han har i tankerne skribenten?
Den kan du finde i mange versioner, men vist kan det være lidt efterrationaliseret? Jeg tror dog nok Rolex på tiden valgte dedikationen - Mt Everest first time on top til uret i en eller anden form - og var officiel leverandør af ur til ekspeditionen? lidt i stil med Mercedes som svømmed over kanalen med et Oyster på armen
vh
Det skulle ikke undre mig med Rolex´s historie, at det også er et tool-ur.
Mht. til Hillary, så ved jeg det var en Explorer han brugte (ref. 6098). Han havde den første type med lys skive, og de blev leveret til hele holdet. På dette tidspunkt var de stadig prototyper, men Rolex havde på daværende tidspunkt bestemt de skulle i handlen.
Grunden til at jeg ved det er, at jeg har besøgt Beyers museum, og de har Hillarys ur. Hillary og Beyer var venner, og efter turen sendte Hillary uret til Beyer, som han vidste var igang med at samle ure til et museum. Sammen med uret ligger Hillarys brev.
Fandt denne side, men fejlagtigt skriver han det ikke er en Explorer.
[url]"http://rolex.watchprosite.com/show-forumpost/fi-732/pi-3017606/ti-500656/s-0/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://rolex.watchprosite.com/show-foru ... 00656/s-0/[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)