21-07-2009, 12:30 PM
Jep UTC som den officielle - men jeg tvivler på at der findes ure som rent faktisk går helt korrekt i det helt lange perspektiv, uden korrektion. Der findes vel matematiske formler for hvorledes tiden skal justeres. Den helt grove ser man jo ved skudår, hvor der lægges en ekstra dag ind i Februar for at korrigere for den - på det tidspunkt forkerte tid - i forhold til jordens rotation, og den der med en dag per 4 år holder heller ikke - da det ikke er præcist nok i forhold til sol/jord tid. Fra Glemsom.dk kan man få et indtryk af det lidt komplekse - som nok ikke nogen har konstrueret et ur der selv justerer for
Årstal deleligt med 4 skudår
Årstal deleligt med 100 alligevel ikke skudår
Årstal deleligt med 400 alligevel skudår
Efter denne regel er der overensstemmelsen med det astronomiske solår så nøjagtigt, som man var i stand til at forudse i 1582, og det er metoden der benyttes
Dog var det ikke er muligt at definere jordens rotationstid om sig selv som en brugbar brøkdel af jordens rotationstid om solen, hvilket vil sige, at det jordiske kalenderår altid afviger lidt fra det astronomiske solår - og det kan beregnes, at der fortsat vil opstå en afvigelse på ca. 1 døgn i løbet af 3571 år. Følgende skudårsregel kunne have skabt større nøjagtighed:
Årstal deleligt med 4: skudår
Årstal deleligt med 100: alligevel ikke skudår
Årstal deleligt med 400: alligevel skudår
Årstal deleligt med 3600: alligevel ikke skudår
Astronomisk solår 365,24222 dage
Juliansk middelår 365,25 dage
Gregoriansk middelår 365,2425 dage
Med 4 skudårsbetingelser 365,2422222 dage
Jeg tror vi når toget alligevel hvis vi bare stiller uret en gang i mellem
vh
Årstal deleligt med 4 skudår
Årstal deleligt med 100 alligevel ikke skudår
Årstal deleligt med 400 alligevel skudår
Efter denne regel er der overensstemmelsen med det astronomiske solår så nøjagtigt, som man var i stand til at forudse i 1582, og det er metoden der benyttes
Dog var det ikke er muligt at definere jordens rotationstid om sig selv som en brugbar brøkdel af jordens rotationstid om solen, hvilket vil sige, at det jordiske kalenderår altid afviger lidt fra det astronomiske solår - og det kan beregnes, at der fortsat vil opstå en afvigelse på ca. 1 døgn i løbet af 3571 år. Følgende skudårsregel kunne have skabt større nøjagtighed:
Årstal deleligt med 4: skudår
Årstal deleligt med 100: alligevel ikke skudår
Årstal deleligt med 400: alligevel skudår
Årstal deleligt med 3600: alligevel ikke skudår
Astronomisk solår 365,24222 dage
Juliansk middelår 365,25 dage
Gregoriansk middelår 365,2425 dage
Med 4 skudårsbetingelser 365,2422222 dage
Jeg tror vi når toget alligevel hvis vi bare stiller uret en gang i mellem
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)