02-07-2009, 09:00 AM
makita Skrev:Mads jeg tror du misforstår, det var selvfølgelig ikke en 40 år gammel konstruktion kontra en ny jeg mente. Min pointe var, at f.eks. et "bestillingsarbejde" i AP/VC dress fra JLC much a la cal.2121, men anno 2009, nok havde været fuldt på højde og sikkert teknisk en tand mere raffineret, end de værker anno 2009 som AP og VC selv har stået for. Dertil henviste jeg til lidt af det som JLC selv har syslet med i mellemliggende tid, Gyrotourbillion, og nu suverænt verdens mest komplicerede værk i enormt kompakt udgave, just to name a few.
Når det så er sagt er det selvfølgelig vigtigt af manufakturer af AP og VC´s kaliber nu og da at manifestere sig med et fuldt ud in-house værk, ikke nødvendigvis alle kalibre fra ovenstående dog. Det kan godt være at samtlige af Rolex´ kalibre er in-house, men så spændende og varierende er de så til gengæld heller ikke.
Ok så forstår jeg hvad du mener og vi er enige. JLC ville kunne producere et værk der matcher AP 3120 eller VC 2450 og forsyne de to med værker. Men med den prestige der er omkring et manufakturs horologiske evner for tiden er der kun en vej frem for AP, VC og PP. Nemlig in-house. Jeg mener dog stadig de mangler lidt alle tre. AP og VC mangler et in-house kolonnehjulskronograf til deres billige modeller og PP mangler en afløser for deres Lemania 2300, som de bruger i stort set alle deres finere kronografer med komplikationer.
Enig i at Lange lige pt. ligger på niveau, hvis ikke over de tre, men historien mangler lidt for at være helt så fin som "the big three".
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)