03-05-2009, 04:58 AM
Som allerede nævnt er piloturet nok det oplagte valg, ikke fordi jeg derved synes at det nødvendigvis er optimalt, det må jeg se mere afslørende billeder til at vurdere, men snarere fordi at dykkerur og læderrem passer ligeså godt sammen som mayonaise og citronkage. ingen sammenhæng mellem form og funktion der. hvorvidt kraftig læderrem med synlige stikninger passer til urkassen på piloturet har jeg svært ved at afgøre udfra billedet. kraftige læderremme og synlige stikninger harmonerer bedst med kraftige urkasser, tynde uden stikninger til slankere og elegantere urkasser. urkassens slankhed opleves som forholdet mellem urets diameter og urets højde, og da nogle af piloturene har diametre over 50mm har jeg umiddelbart svært ved at afgøre ud fra billedet om det forkommer slankt eller ej. Farven synes jeg derimod passer aldeles udemærket, er den ikke nøjagtig den samme som pilot jakkerne og huerne fra dengang? Skivens farve er som den skal være og har en entydig funktion i et pilotur, nemlig bedste kontrastfarve til markører og døgnets lysforhold, og giver også mindst reflektion ved sollys.
Snakkede vi andre typer ure, f.eks. hverdags eller dress, ville jeg give Baun ret i sort/sort eler brun/hvid osv. Generelt må skiven i det henseende ikke være mørkere end remmen, det ser forkert ud, da det fremhæver remmen i stedet for skiven.
Snakkede vi andre typer ure, f.eks. hverdags eller dress, ville jeg give Baun ret i sort/sort eler brun/hvid osv. Generelt må skiven i det henseende ikke være mørkere end remmen, det ser forkert ud, da det fremhæver remmen i stedet for skiven.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)