Afstemning: Hvilken karekter giver du værket
13 Værk i top kvalitet og finish
11 Værk i super kvalitet med fine detalje pænt over middel
10 Værk i høj kvalitet over middel
9 Værk i pæn kvalitet med lidt finish
8 Værk i pæn kvalitet uden ekstra finish
7 Værk i standard kvalitet
6 Værk i ”kun funktionel” kvalitet
5 Værk i ringe kvalitet
03 Værker i meget ringe kvalitet
00 Værker i meget, meget ringe kvalitet
[Vis resultater]
Afstemningen lukkes på: 26-10-4374

Hvor høj er kvaliteten på værket
Uha jeg har sku svært ved at give et eta 2892 et 10-tal på en 13-skala uanset om så hver eneste stump var udskiftet(max. op til 8/9). Dertil er grundværket simpelthen ikke sofistikeret nok. Synes der er en træls standardisering i opfattelsen af både finish og teknisk fremragenhed. Finishen synes at være godkendt med lidt perlage-look-a-like på bagsiden og inde i bagkassen og lidt genevestriber på rotorbladet. Selv kinaværker har luret "kunsten" og efterhånden er alle værker åbenbart finisheret!! Dyder som bl.a. rundpolerede skrueender, "fritliggende" lagerstene, ægte perlagedekoreringer, rundgratede og polerede brokanter, skruede chatons, "capped jewel" på escapement-broen, "capped hairspringroller" osv, er et must hvis værket skal have karakteren 10 og opad. Rent teknisk skal tolerancerne på delenes udførsel skærpes væsentligt i henhold til de krav som stilles af geneva seal og excellence (de sætter mere end finisheringskrav til værket for at opnå deres segl), før jeg ville smide et 10-tal efter værket. synes også at et basis JLC-værk manuelt som automatisk er væsentligt flottere og teknisk mere sublimt end ethvert eta-værk(8 og opad). Dog er samme værk en karakter eller to flottere og teknisk er mere forfinet, når AP, PP eller VC har haft fingrene i det(10 og opad). 13 ville jeg udelukkende give for meget komplicerede værker (tourbillon, minuterepeater o.a.) af bl.a. førnævnte manufakturer. Et velfinisheret eta-værk ville højst få et 8-tal i min bog!!

Det viste værk har pæne gratede og polerede lagerstensuddybninger, og semifritliggende lagersten til 4.hjulet eller ankerhjulet så vidt jeg husker. pæn finish på ståldele ved balancen. balancefjederen montering til balancebroen imponerer IKKE, der mangler finish på fjederhus og klikfjederen for den sags skyld imponerer bestemt heller ikke. heller ingen finish på brokanter. skrueender er hverken rundpolerede eller flush med broen. et gennemsnitsværk fra dengang til karakteren 6-7.
Svar

Beskeder i denne tråd
Hvor høj er kvaliteten på værket - af baun - 07-04-2009, 05:38 PM
Re: Hvor høj er kvaliteten på værket - af makita - 08-04-2009, 12:42 AM
Re: Hvor høj er kvaliteten på værket - af baun - 08-04-2009, 09:20 AM
Re: Hvor høj er kvaliteten på værket - af baun - 14-04-2009, 10:53 AM
Re: Hvor høj er kvaliteten på værket - af baun - 14-04-2009, 08:57 PM
Re: Hvor høj er kvaliteten på værket - af baun - 15-04-2009, 02:42 PM
Re: Hvor høj er kvaliteten på værket - af baun - 15-04-2009, 05:18 PM
Re: Hvor høj er kvaliteten på værket - af baun - 16-04-2009, 09:32 AM
Re: Hvor høj er kvaliteten på værket - af baun - 17-04-2009, 09:31 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)